HAVUKOSKEN KOULUN SISÄILMAKORJAUKSET JATKUVAT KESÄLLÄ 2015
Havukosken koulu kuuluu valitettavasti siihen huomattava suureen joukkoon suomalaisia kouluja, joissa on viimeisten vuosien aikana
kärsitty sisäilmaongelmista ja ongelman mukanaan tuomista haasteista. Meillä tilanne
kärjistyi syksyllä 2013 lopulta siihen, että koulu päätettiin sulkea kevään ja
kesän 2014 ajaksi. Koulun toiminnat jaettiin 1-8/2014 ajalle eri toimipisteisiin,
jotta remontti olisi mahdollinen. Remontoituun kouluun palattiin elokuussa
2014.
Kesän 2015 aikana Havukosken koulun sisäilmakorjauksia tullaan
jatkamaan lähinnä hallinnon ja oppilashuollon tiloissa. Korjaukset tulevat
olemaan laajuudeltaan samaa luokkaa kuin opetustiloissa vuonna 2014 tehdyt
korjaukset.
Koulun hallinto toimii siis kesän 2015 ajan väistötiloissa,
jotka onneksi löytyivät tällä kerralla oman koulurakennuksen sisältä.
Sisäänkäynti kouluun tapahtuu kesän aikana ns. taka-aulasta. Ohessa karttakuva
käytössämme olevista tiloista. Kuvaan vaaleanpunaisella merkittyjä tiloja
lukuun ottamatta kaikki muut tilat ovat käytännössä työmaa-aluetta.
Kesän korjaukset oat väkisinkin pyörineet päällimmäisenä
mielessä viimeisen viikon ajan. Tästä ”inspiroituneena” ajattelin kirjata
jonkinlaista tapahtumalokia koulumme sisäilmatilanteesta.
Seuraavassa siis Havukosken koulun sisäilmakorjausten
tapahtumaloki. Olkaa hyvä!
Toivottavasti kokemuksistamme ja toimintatavoistamme on
jollekin samojen ongelmien kanssa painivalle hyötyä. Vastaan mielelläni
lisäkysymyksiin.
HAVUKOSKEN KOULUN
SISÄILMAONGELMAT JA TOIMENPITEET ONGELMAN KORJAAMSEKSI
Mistä lähdettiin
liikkeelle?
Aluksi huoltamme herättivät muutamat seikat:
- Toistuvat kattovuodot
- Rakenteissa näkyvät jäljet vuodoista joista meillä ei
ollut suoria havaintoja
- Sisäilman aistinvarainen heikkolaatuisuus
- Oppilaiden ja henkilökunnan sairastelu ja pikkuhiljaa
mieleen hiipineet epäilyt sairastelun ja sisäilmatilanteen yhteydestä
Käytännössä pyörittelimme mielessämme seuraavia
kysymyksiä:
-
Ovatko kattovuodot voineet aiheuttaa
homevaurioita?
-
Voivatko siivous- ja ylläpitopalveluiden
puutteet aikaansaada oireilua koetussa laajuudessa?
-
Onko omilla toimillamme jotain osuutta
oireiluun?
- Mistä saamme apua tilanteeseemme?
Vuonna 2012
käynnistetyt toimenpiteet lyhyesti kuvattuna
Koulun sisäilmatilannetta ryhdyttiin tarkastelemaan kriittisesti
ja huolellisesti syksyn 2011 aikana. Tammikuussa 2012 totesimme lopulta, että
tilanne oli kehittynyt jo sellaiseksi, että haluamme selvittää sisäilmaongelman
laajuuden ja syyt. Tammikuusta 2012 alkaen on tapahtunut seuraavaa:
*1/2012 Koulun tekemä ilmanvaihtoselvityspyyntö ja
kosteusvaurioepäily
* Kevät 2012 Sisäilmatutkimuksia
* 9/2012 Tutkimusraportin esittely
* 1-2/2013 Sisäilmakorjauksia kolmessa luokkatilassa
* 6/2013 ja 8/2013 Rakenne- ja ilmanvaihtotutkimuksia
* 9/2013 Ilmanvaihdon korjaukset käynnistyvät
* 10/2013 Lisää korjauksia
* 10/2013Vahvimmin oireilevista oppilaista muodostetaan
ryhmä, joka opiskeli läheisen Koivukylän koulun tiloissa
* 11/2013 Päätös koulun sulkemisesta ja väistötilojen
etsimisestä kevääksi 2014
* 1-8/2014 Havukosken koulu toimii viidessä eri
opetuspisteessä seuraavasti:
6 luokat Päiväkummun koulussa
7-8 luokat Koivukylän koulussa
9 luokat Rekolanmäen koulussa
Lisäksi käytössämme oli neljä
opetustilaa liikuntasali mukaan lukien Havukosken nuorisotalolta ja Rekolan
kirkon alakerran kerhosali tekstiilityön opetuksen tilana.
* 4-8/2014 Suuri remontti koulussa. Koululla
korjataan vesikatto, liikuntasalin lattia, ilmanvaihtoa ja jatketaan
sisäpuolisia korjauksia n 15 luokkatilassa. Hallinto väistötiloissa kesän ajan.
Mitä Havukosken koulun sisäilmakorjaukset pitivät sisällään?
Havukosken koulun sisäilmakorjauksissa oli kesällä 2014 käytännössä
neljä osaurakkaa.
1.
Liikuntasalin lattia uusittiin kokonaan valuista ja pinnoitteesta
lähtien. Nyt salissa on uusi Pulastic-pinnoite, joka on palvellut koulun
käyttöä erinomaisesti. Korjaustoimet vaikuttavat onnistuneilta ja käyttäjät
ovat kiittäneet sekä uuden salin pinnoitetta että ilmanvaihtoa.
2.
Ilmanvaihdon osalta korjattiin syksyllä 2013 vioittunut lämmön
talteenottokiekko. Sen lisäksi iv-kanavat puhdistettiin ja ilmanvaihdon säädöt
tarkistettiin. Ilmanvaihdon osalta tilanne on selvästi parempi kuin ennen remonttia.
Esim. auditorio oli koulun itse asettamassa käyttökiellossa syksyllä 2013. Nyt
isossa auditoriossamme voidaan huoletta järjestää tilaisuuksia, joissa sali täytetään
äärimmilleen eli n. 250 henkeä. Ilmanvaihto riittää isoihinkin tilaisuuksiin.
3.
Vesikatto uusittiin siten, että sen profiilia muutettiin paikoin.
Lisäksi kattomateriaali vaihdettiin pellistä huovaksi.
4. Sisäpuoliset
korjaukset olivat lähinnä ikkunaseinien tiivistyskorjauksia, vaurioituneiden
rakenteiden vaihtamista uusiin ja sisäkaton akustolevyjen asennusta.
Havukosken koulun auditorio |
Eri osaurakoissa oli useita toteuttajia. Kokemuksemme tehdyistä korjauksista ovat valtaosin
myönteisiä. Suuri osa koetuista ongelmista on saatu voitettua. Esimerkiksi ilmanvaihto
on tällä hetkellä selvästi aiempaa toimivampi. Oireilu on vähentynyt, mutta
kokonaan oireilusta ei valitettavasti ole päästy eroon.
Liikuntasali remonttityömaana |
Valmis liikuntasali |
Miten evakkoretkestä
selvittiin?
Kevät 2014 oli minulle ja varmasti koko
kouluyhteisöllemme aika erikoinen, toivottavasti ainutkertainen ja taatusti
kasvattava kokemus. Perusajatuksena väistötilojen opetusjärjestelyissä oli se,
että oppilaat liikkuvat mahdollisimman vähän. Jos jonkun pitää liikkua
toimipisteestä toiseen, olkoon se opettaja.
Keväästä 2014 selvittiin. Kiitos kaikille!
Erityiskiitos Päiväkummun, Koivukylän ja Rekolanmäen
kouluille. Kiitos ei mene pelkästään kyseisten koulujen rehtoreille, joiden
kanssa suunnittelimme opetusjärjestelyitä, vaan erityisesti koulujen työyhteisöille,
jotka ottivat Havukosken opettajat ja oppilaat avosylin vastaan. Kevään 2014
opetus saatiin lopulta järjestettyä varmasti niin hyvin kuin se kyseisillä
reunaehdoilla oli ylipäätään järjestettävissä.
Rehtorin vinkkelistä omien esimiesten tuki on tärkeä. Mukana asioita
junailemassa oli monia henkilöitä, joille tietenkin iso kiitos. Erityisesti kiitos aluepäällikkö Pepita Kaskentaukselle.
Evakkoretken opetus:
Huomioikaa työyhteisö ja oppilaat korostetulla tavalla! Työyhteisön, oppilaiden
ja koulun toiminnan hajottaminen eri opetuspisteisiin rikkoo väistämättä koulun
yhteisöllisyyden. Lisäksi paluu takaisin yhteen toimipisteeseen ei ehkä olekaan
ihan kivutonta.
Seuraavalla evakkoretkellä osaisin tehdä joitain asioita
toisin ja aiempaa paremmin. Totisesti toivon kuitenkin, että seuraavaa
kertaa ei omalla työurallani tule (jos ymmärrätte mitä tarkoitan). Eiköhän tämä
yksi kerta riittänyt.
Yhteistyö eri toimijoiden kanssa
Henkilöstön kanssa sisäilmatilanteestamme on keskusteltu kymmeniä kertoja. Kaikki henkilökunnan esittämät kommentit, palautteet ja havainnot on kirjattu ja niitä on viety eteenpäin joko sisäilmakokouksissa tai säännöllisissä sisäilmaraporteissa. Henkilöstön oireilun osalta olen ollut tyytäväinen yhteistyöhön työterveyshuollon ja työsuojelun kanssa tehtyyn yhteistyöhön. Erityisesti haluan nostaa esille työsuojeluvaltuutettu Kari Kinnusen, jonka kanssa käymäni keskustelut ja Karin kommentit ovat muutamaan otteeseen onnistuneet luomaan tilanteeseen ja ajatuksiini valoa niinä vaikeimpina hetkinä.
Oppilaita on ohjattu ottamaan matalalla kynnyksellä yhteyttä kouluterveydenhoitajaan, joka on systemaattisesti kirjannut ylös havaintojaan ja pitänyt sisäilmaoireiluun liittyvää oireseurantaa. Minä rehtorina olen keskustellut työhuoneessani matkan varrella arviolta kolmisenkymmentä kertaa yksittäisten oppilaiden tai oppilasryhmien kanssa heidän kokemistaan oireista ja huolistaan sisäilmaan liittyen. Voitte vai kuvitella, kuinka paljon tämänkaltaisia keskusteluja on minun käymieni keskustelujen lisäksi käyty oppilaiden ja heidän luokanohjaajiensa välillä. Luokanohjaajat ovat välittäneet oppilaiden terveisiä minun suuntaani.
Huoltajat ovat olleet aktiivisia. Koulu on saanut matkan varrella varmasti satoja yhteydenottoja asiaan liittyen. Kuten jo aiemmin tuossa mainitsin, valitsimme jo alun perin linjaksemme avoimen tiedottamisen, millä halusimme taata sen että kaikki koulun oppilaiden huoltajat saavat saman informaation asiaan liittyen. Muutoinhan saattaisimme olla tilanteessa, jossa vain valveutuneimmat huoltajat osaisivat yhdistää esim. lisääntyneen hengitystieoireilun koulun sisäilmatilanteeseen. Kokonaisuutena uskallan sanoa, että huoltajien suhtautuminen tilanteeseen on ollut asiallista ja koulun näkökulmasta rakentavaa.
Tämänkaltaista tilannetta ei ratkaista pelkästään koulun, oppilaiden ja huoltajien voimin. Yhteistyö Vantaan kaupungin eri toimijoiden kanssa on ollut mielestäni hyvää. Koulun lisäksi tilannetta on ollut ratkomassa Vantaan tilakeskus, työterveyshuolto, oppilasterveydenhuolto jne. Alun jännitteistä ja vastakkainasettelusta (en ole varma oliko tätä ylipäätään, mutta sellainen vaikutelma aina ajoittain valitettavasti syntyi) päästyämme olen kokenut keskustelut ja kokoukset tilakeskuksen vastaavien henkilöiden kanssa erittäin hedelmällisiksi. Tällä hetkellä uskon ihan vilpittömästi että soudamme venettä samaan suuntaan.
Mikä Havukosken tilanne on tällä hetkellä?
Sisäilmakorjauksilla on ollut näkyviä vaikutuksia. Ilmanvaihdon osalta tilanne on aiempaa huomattavasti parempi. oireilu on vähentynyt sekä oppilaiden että henkilöstön osalta.
Harmillista on kuitenkin se, että oireilu ei ole kokonaan poistunut. Itse pidän terveellistä työskentely-ympäristöä ensiarvoisen tärkeänä. Tässä matkan varrella olen kuitenkin joutunut totuttelemaan siihen ajatukseen, että on hyväksyttävä seuraava fakta: Ei ole realistista ajatella, että kukaan koulussa työskentelevistä tai opiskelevista ei oireilisi? Jonkinlainen oireilevien joukko meillä siis tulee aina olemaan.
LOPUKSI
Avoin tiedottaminen
on ainoa oikea lähtökohta
Teimme heti sisäilmatilanteen kärjistyessä päätöksen
tiedottaa ongelmasta mahdollisimman avoimesti.
Alkuvaiheessa koulussamme oli vielä johtokunta, jonka kanssa
rehtorit vaihtoivat ajatuksia myös sisäilmatilanteeseen liittyen. Matkan varrellaon pyritty tiedottamaan niin oppilaita, huoltajia kuin henkilöstäkin. Olemme
puhuneet asiasta avoimesti vanhempainilloissa ja henkilöstöpalavereissa. Reilun
kolmen vuoden kuluessa on lähtenyt monta tilannekatsausta, raporttia ja tiedotetta
eri suuntiin. Kirjallisten tiedotteiden lähettämisen lisäksi olemme pitäneet huoltajille
yhteensä kuusi erillistä nimenomaan sisäilmaan liittyvää info/keskustelutilaisuutta
sisäilma-asiaan liittyen. Sisäilma-asia on ollut jollain tavalla esillä lähes
jokaisessa vanhempainillassa keväästä 2012 lähtien. Oppilaiden kanssa asiaa on
käsitelty moneen otteeseen erilaisissa yhteyksissä.
Oma kokemuksemme on se, että avoin tiedottaminen
tämänkaltaisissa asioissa on hyvä valinta. Asioita ei kannata peitellä, vaan
ongelmista tulee puhua avoimesti ääneen. Terveys ja turvallinen työympäristö ovat kaikille yhteisiöä asoita. Kaikki Havukosken kouluun keskeisesti
liittyvät tahot ovat olleet matkan varrella hyvin kiinnostuneita siitä, mikä
sisäilmatilanteemme ja korjaustoimien tilanne kulloinkin on. Oppilaita asia on
kiinnostanut ja huolestuttanut, huoltajat ovat olleet ymmärrettävästi
aktiivisia asiassa ja henkilökuntaakin toki kiinnostaa se, millainen heidän
työympäristönsä on terveyden näkökulmasta.
Erityisesti haluan nostaa esille tiedottamisen henkilöstön
suuntaan. Tavoitteenamme on ollut, että koko henkilökunta on ollut
etupainotteisesti tietoineen tulevista tapahtumista. Olemme informoineet
henkilöstöä jo siinä vaiheessa, kun joitain toimenpiteitä on vasta suunniteltu. Itse
näen asian niin, että henkilökunnalla on oikeus tietää koulun fyysisen
ympäristöön ja sen turvallisuuteen liittyvät asiat. Jälkeenpäin ajatellen olen varmasti
myös päässyt helpommalla, kun olemme valinneet tämän aktiivisen tiedottamisen tien.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti