torstai 10. toukokuuta 2018

Turhautuneen ja samalla lopulta kuitenkin kiitollisen isän tunteenpurkaus

Turhautuneen ja samalla lopulta kuitenkin kiitollisen isän tunteenpurkaus

Viikon pysäyttävin kokemus oli osallistuminen keskiviikkoiseen Tuusulanjärven käräjäoikeuden istuntoon, jossa käsiteltiin syyttäjän nostamia syyteitä viime elokuussa Tuusulassa tapahtuneesta kolarista. Ensimmäistä kertaa olin mukana jutussa, joka kosketti itseäni tai läheisiäni. Asian käsittely jännitti itseäni melkoisesti etukäteen, ja kokemus on ollut odotettua voimakkaampi nyt oikeuskäsittelyn jälkeen.

Nyt on mennyt jo toinen päivä kokemuksesta toipuessa. Olen äärimmäisen kiitollinen rakkaan esikoistyttäreni Annin ja hänen ystäviensä selviämisestä hengissä elokuisesta kolarista. Ainekset kolarissa oli olemassa myös siihen kaikkeen pahimpaankin. Käräjäoikeuden käsittelyssä syyttäjäkin sanoi, ettei ole urallaan juurikaan kohdannut moista piittaamattomuutta ja kanssakulkijoiden turvallisuuden vaarantamista.

Kaksi päivää olen nyt kärvistellyt sen kanssa, että mutta miten v*****a kolari vastaantulevan kanssa, aiheuttaen viattoman vastaantulijan auton holtittoman ympäripyörimisen vähintään kerran katon kautta ympäri, kolarin aiheuttaneen osapuolen törkeä ylinopeus sisältäen mm. kahden suojatien läpiajon ja kahden liikenteenjakajan ohituksen väärältä puolelta vasemmalle kääntyvässä mutkassa voi pitää sisällään jotain ”lieventävä asianhaaroja”?

Tässä tapauksessa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta syyteyllä henkilöllä oli oikeuskäsittelyssä apunaan oikeusavustaja, mutta henkilöllä, jonka ohi hän piittaamattomasti kiilasi ei ollut. Ja hupsista keikkaa: Yhtäkkiä ohitettava olikin enemmän syyllinen kuin ohittaja. Ohitettavan syyllistämisen käsittelyssä lisäksi on jostain ihmeen syystä jumitettu 80 km nopeuteen, jota kolarin aiheuttaneen on epäilty ajaneen. Just joo.

Syyttäjän ajama ehdollinen vankeustuomio törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tarkoittaa mahdollisesti myös kaikkien korvausten langettamista kaahaajaan kontolle. Yhteensä kuluja on oman arvioni mukaan tullut jo reilut 30 000 eur: Meidän n. 4000 km ajettu automme täysarvolunastus ja syytetyn oma isältään lainaaman ajoneuvo. Lisäksi kaikki kolarista seuranneet muut kulut. Ymmärrän siis syytetyn motiivin periaatetasolla. Peltiä ja rahaa on kuitenkin maailma pullollaan. Tässä ei ole kyse rahasta vaan oikeudenmukaisuudesta, arvoista ja vastuuntunnosta.

Tuomio asiassa annetaan vasta myöhemmin toukokuussa.

Olen itseoppinut tässä tarinassa kaksi asiaa:
1.   Muista osoittaa rakkautta lähimmäisillesi silloin kun vielä voit. Sekä sanoillasi että teoillasi. Olen itse (suomalaiseen tapaan?) huono tunnustamaan äänen rakkauttani, mutta kyllä minä teitä läheisiäni rakastan. Yritän opetella sanomaan sen myös ääneen.
2.      Anna aina lapsesi käyttöön perheen uusin auto hänen kysyessään ajoneuvoa käyttöönsä. Tässä tapauksessa uusi ajantasaisella aktiivisella turvallisuustekniikalla varustettu auto oli pelastuksemme. Kori ja turvavarusteet tekivät tehtävänsä niin, että selvittiin ilman merkittäviä henkilövahinkoja. 

Olen niin helpottunut siitä, että rakas Anni ja hänen ystävänsä selvisivät tapahtuneesta.

Turvallisin kevätterveisin,
Arto Martikainen
Neljän lapsen ylpeä isä



tiistai 17. huhtikuuta 2018

sunnuntai 25. maaliskuuta 2018

Lontoossa haistelemassa erilaisia oppimisympäristöjä ja sikäläistä toimintakulttuuria

Nova Schola opintomatka Lontooseen


Vantaan perusopetus ja Havukosken koulu ovat mukana FCG:n (Finnish Consulting Group) vetämässä Nova Schola Finlandia 3 -kehittämisverkostossa, joka on opetusteknologiasta ja oppimisympäristöjen kehittämisestä kiinnostuneille opettajille ja rehtoreille sekä toimitilojen suunnittelusta ja hankesuunnittelusta vastaaville tilapalveluiden edustajille suunnattu verkosto. Päämääränä verkostolla on innovatiivisten oppimisympäristöjen kehittäminen opetussuunnitelman perusteista moderniin koulurakentamiseen.

Päättyneellä viikolla verkosto tutustui muutamaan Lontoon alueen kouluun. Kiitos mukana olleille niistä lukuisista keskusteluista, jotka ainakin itselläni toisaalta vahvistivat monia omia ajatuksiani, ja toisaalta herättivät mielenkiintoisia uusia ideoita.

Suomalaista koulujärjestelmää kehutaan ihan syystäkin. Teemme monia asioita huomattavasti paremmin kuin ylivoimaisesti suurin osa muista maista. Meidän ei kuitenkaan kannata jäädä kellumaan omahyväiseen erinomaisuuteemme, vaan meidän kannattaa mielestäni aktiivisesti tutkiskella sitä, mitä muualla tehdään toisin. Osa tästä toisin tekemisestä ja sen havainnoimisesta saattaa vahvistaa omia käsityksiämme ja vakuuttaa meidät siitä, että olemme oikealla tiellä. Toisaalta saatamme huomata, että joillain osa-alueilla meillä sitten kuitenkin olisi opittavaa toisilta.

Seuraavassa tuoreeltaan mieleen jääneitä ajatuksia ja havaintoja Lontoosta 21.-23.3.


Matkaseura
Ei olisi voinut olla parempaa. Omalta koulultani matkaseuranani oli koulumme johtoryhmän jäsen ja historian/yhteiskuntaopin opettaja Jaakko Sievers. Ajatuksenvaihto muiden vantaalaisten mukana olleiden ja muiden kuntien edustajien kanssa oli antoisaa. Erityisesti oli ilo havaita, että kaikki olivat mukana aidosti avoimin mielin uutta havainnoimassa.

Jaakko ja minä

Torstai 22.3.
Regent High School

Kova aloitus. 26 miljoona puntaa, viimeisintä suunnittelua ja tekniikkaa edustava koulu.

Tilat olivatkin aivan huikeita. Valitettavasti lopulta päällimmäiseksi jäi tunne, että koulu oli hukattujen mahdollisuuksien koulu. Tilaa oli neliöissä mitaten valtavasti, huonekorkeus oli varmaan yli 5 metriä, ja vanhan rakennuksen yhdistäminen uudisrakentamiseen oli silmää miellyttävää. Vähän samantapaisen ratkaisun olen muuten nähnyt Keravalla Sompion koulussa.

Opetus koulussa oli kuitenkin hyvin perinteistä; opiskelijat opiskelivat yksinomaan luokissa, kaikki tietenkin omissa pulpeteissaan. Hämmentyneenä me suomalaiset vieraat seurasimme myös isäntiemme lähes pelonsekaista huolehtimista siitä, ettemme vain joutuisi siirtymään tilasta toiseen samanaikaisesti oppilaiden kanssa. ”We have exactly 37 seconds before the break of lessons start”. Valvonta oli tiukkaa. Tuliko tästä vähän vankila mieleen muillekin kuin minulle?

Takataskuun jäi pällimmäisenä slogan ”Remember Absence = Lost Opportunity”


Remember Abcense = Lost opportunity


Koulupihan hyödyntämistä opiskelussa ei meillä Suomessa ole vielä riittävästi mietitty. Toki ilmastokin asettaa omat rajoitteensa. 



Vanha koulu ja uusi koulu yhdistyvät kauniilla tavalla.






Hampden Guerney

Torstaipäivän toinen kouluvierailu oli tutustuminen kristilliseen kouluun Hampden Gurneyyn. Koulu on rakennettu siten, että tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä hyvin pieneen käytössä maapinta-alaan oli löydetty ratkaisuksi kerrosten kasvattaminen. Kun lisäksi ei myöskään ollut käytössä kunnollista koulupihaa, oli välituntialueet rakennettu ainakin suomalaisittain hämmentävällä tavalla ”koulun sisälle”.

Toimintakulttuuri hyvin perinteinen. Järjestelyt kuitenkin selvästi joustavammat kuin edellisessä tutustumiskohteessa.

Katettu välituntialue koulun "sisällä".

Pitihän sitä kokeilla osuuko koriin. Osui!

Yhtenäiset koulupuvut ja koulureput


Tätä rakennusta ei kouluksi tunnista. Arkkitehtuuriltaan mielenkiintoinen koulu.


Westminster Bridge
Torstain kenties puhuttelevimman hetken kohtasin vasta vuorokauden lähestyessä loppuaan. iltakävelyllämme löysimme itsemme Westminster Bridgeltä, jossa itse asiassa oli aiemmin päivällä vietetty vuodentakaisen terrori-iskun vuosipäivää. Pisti suomipojan aika hiljaiseksi. 

Jo tammikuisella Lontoon-käynnilläni havaitsin, että kaikille silloille oli laitettu ajoesteitä kevyen liikenteen väylille. 


#LondonUnited Westminster Bridge 23.3.2018


Perjantai 23.3.
Burntwood School

Päivä aloitettiin taas komeasti tutustumalla kouluun, jollaisia ei Suomesta taida löytyä. Isolla rahalla rakennettu koulu, jossa olisi ollut mahdollisuuksia vaikka mihin. Tässä reissumme hukattujen mahdollisuuksien koulu no. 2.

Opetus luokkatiloissa neljän seinän sisällä, vaikka mahdollisuuksia olisi ollut vaikka mihin. Luottamuksen kehä tuntui olevan täällä tyystin vieras käsite.

Lontoon pisin bussipysäkki. Koulupihan katos on rakennettu vanhoista poistetuista pysäkkikatoksista.

Koulu koostuu neljöästä eri rakennuksesta.

Tyhjiä käytäviä, ei oppilaita. Kaikki opiskelu tapahtuu luokkahuoneessa opettajan valvovan silmän alla. 




Havainto: Jokaisen koulun juhlasalissa muuten oli diskopallo. 


West Thornton Primary Academy

Tämä koulu kruunasi kaiken. Oliko matkanjärjestäjiltä tietoista vai ei, mutta tämä viimeinen vierailu oli täysosuma. Koulu, joka tekee asiat toisin kuin suurin osa muista. Yhteisopettajuus, joustava tilankäyttö, oppimisalueet, pedagoginen kuoppa ja mitä näitä nyt sitten onkaan…

Vaikuttavinta oli nähdä oppimisen ilo lasten kasvoilla. Kuka sanoo, ettei tällainen voisi toimia yläkoulussakin. Tästä jäi todella ajatuksia muhimaan. Koulu, jossa koulun toimintakulttuuri herätti ajatuksia ja halun pohtia sellaisen soveltuvuutta meille.













Se VW Kleinbus tila tilassa -ratkaisuna oli aivan ällistyttävä. Nyt alkaa meilläkin autopalstojen selailu ihan uudella silmällä.




Lopuksi vielä kerran pahoitteluni sinulle Anne. Polvivammani vuoksi en nyt päässyt jo perinteeksi muodostuneille aamulenkeille. Ehkä sitten ensi kerralla.

Arto 





perjantai 22. joulukuuta 2017

Havukosken koulun rehtorin kuukausikirje joulukuu 2017

HAVUKOSKEN KOULU

Rehtorin kuukausikirje joulukuu 2017


Peruskorjausblogi
Havukosken koulu peruskorjataan lukuvuoden 2018-2019 aikana. Olemme tänään julkaisseet peruskorjausblogin os. https://sites.google.com/oppivantaa.fi/peruskorjausblogi

Blogista löydät yhdestä osoitteesta peruskorjaukseen liittyvät tiedotteet, aikataulut, suunnitelmat ja väistötilainfon. Blogia päivitetään säännöllisesti.


Hyvää Joulua
Kiitos kaikille oppilaille, huoltajille ja koulun henkilökunnalle päättyneestä lukukaudesta. Syksy oli työntäyteinen ja tapahtumarikas. Arjen lisäksi mieleen jäivät erityisesti Havukosken koulun 30-vuotisjuhlat ja Suomi100 –juhlallisuudet. Kiitos kaikille panoksestanne mieleenpainuvien juhlien järjestämisessä.

Koulutyötä jatketaan maanantaina 8.1.2018 työjärjestyksen mukaisesti.

Rauhallista Joulua ja menestyksekästä uutta vuotta 2018!



Arto Martikainen
rehtori Havukosken koulu 

   Kuvaus: Kuvaus: Kuvaus: Kuvaus: cid:image002.jpg@01CDD947.18FDE410
artomartikainen.blogspot.fi
twitter: @MartikainenArto
instagram: @martikainenarto
Osaamista_RGB-FIN_21281_12[1]

  Kuvaus: Kuvaus: Kuvaus: Kuvaus: cid:image002.jpg@01CDD947.18FDE410

torstai 21. joulukuuta 2017

Koulukiusaaminen on väkivaltaa

Koulukiusaaminen on väkivaltaa

Nykykoulussa tulee esille tuskastuttavan usein eriasteista kiusaamista. Uskon, että kaikissa suomalaisissa kouluissa kyllä pyritään puuttumaan ja ennaltaehkäisemään kiusaamistilanteita monin tavoin. Kaikesta huolimatta tässä taitaa olla työsarka, joka ei koskaan lopu.

Koulukiusaaminen on nykyään hyvin monimuotoista. Väkivalta, alistaminen eri tavoin ja toisille naureskelu tai ilkkuminen ovat helposti havaittavia. Kuluvan syksyn aikana on erilaisten sosiaalisen median kanavien kautta tapahtuva kiusaaminen saanut uutisoinnissa runsaasti julkisuutta. Hyvä niin, sillä kyseessä on kiusaamisen muoto, jonka olemassaoloon  monet oppilaiden vanhemmista ovat heränneet vasta aivan viime aikoina. Lievimmillään kyse on vaikkapa luokan WhatsApp-ryhmän ulkopuolelle jättämisestä, vakavimmillaan jopa seksuaaliseksi  häirinnäksi tai väkivallaksi luokiteltavia tekoja.

Someväkivaltaa selvitettäessä vanhemmat yleensä ymmärtävät tilanteen vakavuuden erittäin hyvin. Toistuvasti samankaltaisiin tilanteisiin itsensä ajavat oppilaat sen sijaan tuntuvat uskovan vasta sitten, kun poliisi otetaan mukaan tapahtumien selvittelyyn.

Koulukiusaaminen jättää aina jäljen kiusattavaan. Itse puhuisin koulukiusaamisen sijaan mieluummin väkivallasta. Sanalla ”väkivalta” viitataan puhekielessä yleensä ruumiilliseen voimankäyttöön. Koulutyössä aivan liikaa oppilaiden aiheuttamaa henkistä väkivaltaa nähneenä ja useita tapauksia selvitelleenä haluaisin, että me aikuiset osoittaisimme myös puheissamme nuorille sen, miten vakavasta asiasta on kyse. Puhutaan tästäkin asiasta sen oikealla nimellä.

Kaikki henkinen, ruumiillinen ja seksuaalinen väkivalta on väkivaltaa. Ei käytetä niistä mitään muita nimityksiä.