keskiviikko 4. huhtikuuta 2018
sunnuntai 25. maaliskuuta 2018
Lontoossa haistelemassa erilaisia oppimisympäristöjä ja sikäläistä toimintakulttuuria
Nova Schola opintomatka Lontooseen
Vantaan perusopetus ja
Havukosken koulu ovat mukana FCG:n (Finnish Consulting Group) vetämässä Nova
Schola Finlandia 3 -kehittämisverkostossa, joka on opetusteknologiasta ja
oppimisympäristöjen kehittämisestä kiinnostuneille opettajille ja rehtoreille sekä
toimitilojen suunnittelusta ja hankesuunnittelusta vastaaville tilapalveluiden
edustajille suunnattu verkosto. Päämääränä verkostolla on innovatiivisten
oppimisympäristöjen kehittäminen opetussuunnitelman perusteista moderniin
koulurakentamiseen.
Päättyneellä
viikolla verkosto tutustui muutamaan Lontoon alueen kouluun. Kiitos mukana olleille
niistä lukuisista keskusteluista, jotka ainakin itselläni toisaalta vahvistivat
monia omia ajatuksiani, ja toisaalta herättivät mielenkiintoisia uusia ideoita.
Suomalaista
koulujärjestelmää kehutaan ihan syystäkin. Teemme monia asioita huomattavasti
paremmin kuin ylivoimaisesti suurin osa muista maista. Meidän ei kuitenkaan
kannata jäädä kellumaan omahyväiseen erinomaisuuteemme, vaan meidän kannattaa mielestäni
aktiivisesti tutkiskella sitä, mitä muualla tehdään toisin. Osa tästä toisin
tekemisestä ja sen havainnoimisesta saattaa vahvistaa omia käsityksiämme ja
vakuuttaa meidät siitä, että olemme oikealla tiellä. Toisaalta saatamme
huomata, että joillain osa-alueilla meillä sitten kuitenkin olisi opittavaa
toisilta.
Seuraavassa tuoreeltaan mieleen jääneitä ajatuksia ja havaintoja Lontoosta 21.-23.3.
Matkaseura
Ei
olisi voinut olla parempaa. Omalta koulultani matkaseuranani oli koulumme
johtoryhmän jäsen ja historian/yhteiskuntaopin opettaja Jaakko Sievers. Ajatuksenvaihto
muiden vantaalaisten mukana olleiden ja muiden kuntien edustajien kanssa oli
antoisaa. Erityisesti oli ilo havaita, että kaikki olivat mukana aidosti
avoimin mielin uutta havainnoimassa.
![]() |
Jaakko ja minä |
Torstai 22.3.
Regent
High School
Kova
aloitus. 26 miljoona puntaa, viimeisintä suunnittelua ja tekniikkaa edustava
koulu.
Tilat
olivatkin aivan huikeita. Valitettavasti lopulta päällimmäiseksi jäi tunne,
että koulu oli hukattujen mahdollisuuksien koulu. Tilaa oli neliöissä mitaten
valtavasti, huonekorkeus oli varmaan yli 5 metriä, ja vanhan rakennuksen yhdistäminen
uudisrakentamiseen oli silmää miellyttävää. Vähän samantapaisen ratkaisun olen muuten nähnyt Keravalla Sompion koulussa.
Opetus
koulussa oli kuitenkin hyvin perinteistä; opiskelijat opiskelivat yksinomaan luokissa,
kaikki tietenkin omissa pulpeteissaan. Hämmentyneenä me suomalaiset vieraat seurasimme
myös isäntiemme lähes pelonsekaista huolehtimista siitä, ettemme vain joutuisi
siirtymään tilasta toiseen samanaikaisesti oppilaiden kanssa. ”We have exactly
37 seconds before the break of lessons start”. Valvonta oli tiukkaa. Tuliko
tästä vähän vankila mieleen muillekin kuin minulle?
Takataskuun
jäi pällimmäisenä slogan ”Remember Absence = Lost
Opportunity”
![]() |
Remember Abcense = Lost opportunity |
![]() |
Koulupihan hyödyntämistä opiskelussa ei meillä Suomessa ole vielä riittävästi mietitty. Toki ilmastokin asettaa omat rajoitteensa. |
![]() |
Vanha koulu ja uusi koulu yhdistyvät kauniilla tavalla. |
Hampden
Guerney
Torstaipäivän
toinen kouluvierailu oli tutustuminen kristilliseen kouluun Hampden Gurneyyn. Koulu
on rakennettu siten, että tiiviisti rakennetussa kaupunkiympäristössä hyvin
pieneen käytössä maapinta-alaan oli löydetty ratkaisuksi kerrosten
kasvattaminen. Kun lisäksi ei myöskään ollut käytössä kunnollista koulupihaa,
oli välituntialueet rakennettu ainakin suomalaisittain hämmentävällä tavalla ”koulun
sisälle”.
Toimintakulttuuri hyvin perinteinen. Järjestelyt kuitenkin selvästi joustavammat kuin edellisessä tutustumiskohteessa.
![]() |
Katettu välituntialue koulun "sisällä". |
![]() |
Pitihän sitä kokeilla osuuko koriin. Osui! |
![]() |
Yhtenäiset koulupuvut ja koulureput |
![]() |
Tätä rakennusta ei kouluksi tunnista. Arkkitehtuuriltaan mielenkiintoinen koulu. |
Westminster Bridge
Torstain
kenties puhuttelevimman hetken kohtasin vasta vuorokauden lähestyessä loppuaan.
iltakävelyllämme löysimme itsemme Westminster
Bridgeltä, jossa itse asiassa oli aiemmin päivällä vietetty vuodentakaisen
terrori-iskun vuosipäivää. Pisti suomipojan aika hiljaiseksi.
Jo tammikuisella
Lontoon-käynnilläni havaitsin, että kaikille silloille oli laitettu ajoesteitä
kevyen liikenteen väylille.
![]() |
#LondonUnited Westminster Bridge 23.3.2018 |
Perjantai 23.3.
Burntwood School
Päivä
aloitettiin taas komeasti tutustumalla kouluun, jollaisia ei Suomesta taida
löytyä. Isolla rahalla rakennettu koulu, jossa olisi ollut mahdollisuuksia
vaikka mihin. Tässä reissumme hukattujen mahdollisuuksien koulu no. 2.
Opetus
luokkatiloissa neljän seinän sisällä, vaikka mahdollisuuksia olisi ollut vaikka
mihin. Luottamuksen kehä tuntui olevan täällä tyystin vieras käsite.
![]() |
Lontoon pisin bussipysäkki. Koulupihan katos on rakennettu vanhoista poistetuista pysäkkikatoksista. |
![]() |
Koulu koostuu neljöästä eri rakennuksesta. |
![]() |
Tyhjiä käytäviä, ei oppilaita. Kaikki opiskelu tapahtuu luokkahuoneessa opettajan valvovan silmän alla. |
![]() |
Havainto: Jokaisen koulun juhlasalissa muuten oli diskopallo. |
West Thornton Primary
Academy
Tämä
koulu kruunasi kaiken. Oliko matkanjärjestäjiltä tietoista vai ei, mutta tämä viimeinen vierailu oli
täysosuma. Koulu, joka tekee asiat toisin kuin suurin osa muista. Yhteisopettajuus,
joustava tilankäyttö, oppimisalueet, pedagoginen kuoppa ja mitä näitä
nyt sitten onkaan…
Vaikuttavinta
oli nähdä oppimisen ilo lasten kasvoilla. Kuka sanoo, ettei
tällainen voisi toimia yläkoulussakin. Tästä jäi todella ajatuksia muhimaan. Koulu, jossa koulun toimintakulttuuri herätti ajatuksia ja halun pohtia
sellaisen soveltuvuutta meille.
Se
VW Kleinbus tila tilassa -ratkaisuna oli aivan ällistyttävä. Nyt alkaa
meilläkin autopalstojen selailu ihan uudella silmällä.
Lopuksi
vielä kerran pahoitteluni sinulle Anne. Polvivammani vuoksi en nyt päässyt jo
perinteeksi muodostuneille aamulenkeille. Ehkä sitten ensi kerralla.
Arto
perjantai 22. joulukuuta 2017
Havukosken koulun rehtorin kuukausikirje joulukuu 2017
HAVUKOSKEN KOULU
Rehtorin kuukausikirje joulukuu 2017
Peruskorjausblogi
Havukosken
koulu peruskorjataan lukuvuoden 2018-2019 aikana. Olemme tänään julkaisseet peruskorjausblogin
os. https://sites.google.com/oppivantaa.fi/peruskorjausblogi
Blogista löydät yhdestä osoitteesta peruskorjaukseen
liittyvät tiedotteet, aikataulut, suunnitelmat ja väistötilainfon. Blogia
päivitetään säännöllisesti.
Hyvää Joulua
Kiitos kaikille oppilaille, huoltajille
ja koulun henkilökunnalle päättyneestä lukukaudesta. Syksy oli työntäyteinen ja
tapahtumarikas. Arjen lisäksi mieleen jäivät erityisesti Havukosken koulun
30-vuotisjuhlat ja Suomi100 –juhlallisuudet. Kiitos kaikille panoksestanne mieleenpainuvien
juhlien järjestämisessä.
Koulutyötä jatketaan maanantaina
8.1.2018 työjärjestyksen mukaisesti.
Rauhallista Joulua ja
menestyksekästä uutta vuotta 2018!
Arto
Martikainen
rehtori Havukosken
koulu

artomartikainen.blogspot.fi
twitter: @MartikainenArto
instagram:
@martikainenarto
![Osaamista_RGB-FIN_21281_12[1]](file:///C:/Users/ARTO~1.MAR/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image003.jpg)

torstai 21. joulukuuta 2017
Koulukiusaaminen on väkivaltaa
Koulukiusaaminen
on väkivaltaa
Nykykoulussa tulee esille tuskastuttavan usein
eriasteista kiusaamista. Uskon, että kaikissa suomalaisissa kouluissa kyllä pyritään
puuttumaan ja ennaltaehkäisemään kiusaamistilanteita monin tavoin. Kaikesta
huolimatta tässä taitaa olla työsarka, joka ei koskaan lopu.
Koulukiusaaminen on nykyään hyvin monimuotoista. Väkivalta,
alistaminen eri tavoin ja toisille naureskelu tai ilkkuminen ovat helposti havaittavia.
Kuluvan syksyn aikana on erilaisten sosiaalisen median kanavien kautta
tapahtuva kiusaaminen saanut uutisoinnissa runsaasti julkisuutta. Hyvä niin,
sillä kyseessä on kiusaamisen muoto, jonka olemassaoloon monet oppilaiden vanhemmista ovat heränneet
vasta aivan viime aikoina. Lievimmillään kyse on vaikkapa luokan WhatsApp-ryhmän
ulkopuolelle jättämisestä, vakavimmillaan jopa seksuaaliseksi häirinnäksi tai väkivallaksi luokiteltavia
tekoja.
Someväkivaltaa selvitettäessä vanhemmat yleensä
ymmärtävät tilanteen vakavuuden erittäin hyvin. Toistuvasti samankaltaisiin
tilanteisiin itsensä ajavat oppilaat sen sijaan tuntuvat uskovan vasta sitten, kun
poliisi otetaan mukaan tapahtumien selvittelyyn.
Koulukiusaaminen jättää aina jäljen kiusattavaan. Itse puhuisin koulukiusaamisen sijaan mieluummin
väkivallasta. Sanalla ”väkivalta”
viitataan puhekielessä yleensä ruumiilliseen voimankäyttöön. Koulutyössä aivan
liikaa oppilaiden aiheuttamaa henkistä väkivaltaa nähneenä ja useita tapauksia
selvitelleenä haluaisin, että me aikuiset osoittaisimme myös puheissamme
nuorille sen, miten vakavasta asiasta on kyse. Puhutaan tästäkin asiasta sen
oikealla nimellä.
Kaikki henkinen, ruumiillinen ja seksuaalinen
väkivalta on väkivaltaa. Ei käytetä niistä mitään muita nimityksiä.
perjantai 24. marraskuuta 2017
Pidetään lasten ja nuorten etu päällimmäisenä mielessä vuoden jokaisen päivänä!
Pidetään lasten ja nuorten etu päällimmäisenä mielessä vuoden jokaisen päivänä!
Myös Havukosken
koulussa vietettiin tänään Lapsi mukaan töihin –päivää. Havukosken koulu oli
mukana ensimmäistä kertaa. Valtakunnallisesti teemapäivän suunnittelua koordinoi
Lapsiasiavaltuutetun toimisto yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa. Lisää
voit lukea os. www.lapsimukaantoihin.fi
Lapsi mukaan
töihin –päivän ajatuksena on tutustuttaa lapsia ja nuoria siihen, mitä vanhemmat
ja muut läheiset oikein tekevät työpaikallaan päiväsaikaan. Moni lapsi ja nuori ei oikein käsitä
mitä se työnteko oikeasti on. Teemapäivän aikana työyhteisöt pääsevät samalla
tutustumaan työntekijöidensä lapsiin.
Edellä mainittujen
tavoitteiden lisäksi päivä samalla myös alleviivaa sitä, että mukana olevat
työyhteisöt ja yksityishenkilöt kokevat lapsen oikeudet sekä lasten ja nuorten
huomioimisen ensiarvoisen tärkeäksi.
Meillä Haviksella päivä sujui
kivasti. Meillä oli mukana vain alle kouluikäisiä lapsia, sillä kouluikäisille
työntekijöidemme lapsille kouluvierailu ei olisi varmastikaan ollut kovinkaan
kiinnostava juttu. Ymmärrätte varmasti mitä tarkoitan.
Oli todella mukava nähdä kuinka
koulun oppilaat vastaanottivat nuoret vierailijat oppitunneilla, koulun
käytävällä ja ruokailussa. Porukan pienintä kannettiin sylissä, ja kaikki
lapset huomioitiin monin eri tavoin.
Koulun käytävillä oli myös poikkeuksellisen
rauhallinen tunnelma. Kielenkäyttö siistiytyi, minkä lisäksi meno oli muutenkin
hämmentävän seesteinen.
#lapsimukaantöihinpäivä on kuitenkin
vain yksi päivä vuodessa. Toivon, että me aikuiset jaksamme pitää lasten ja
nuorten edun mielessämme myös vuoden muina päivinä toimien lasten etua ja
oikeuksia ajatellen. Nyt ja tulevaisuudessa.
Olipahan hieno päivä. Ensi vuonna
uudestaan.
Kuvassa osa Havukosken koulun päivään osallistuneista työntekjöidemme lapsista.
#LMTpäivä
#lapsimukaantöihinpäivä
sunnuntai 22. lokakuuta 2017
Tehdään tulevaisuus liikunnallisemmaksi!
Tehdään
tulevaisuus liikunnallisemmaksi!
Työntäyteisen syysloman jälkeen oli mukava viimein
rauhoittua sunnuntaiaamuna kotona keittiöpöydän ääressä ja klikata auki Hesarin artikkeli ”Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin
– sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön”
Ai että mitkä VIBAT!
Kyseinen Hesarin juttu kertoo
Lea Törnbergin luomasta LeaDo –mallista. Kehittäjänsä mukaan se osallistaa oppilaat ja opettajat yhteiseen tekemiseen.
Kun koulu ei ole pelkkää istuskelua, oppilaiden lihasvoima ja liikkuvuus
paranevat. Minunlaiseni liikunta-/urheiluhulluun
nämä sanat upposivat kuin kuuma veitsi voihin. Liikunnan
lisääminen koulupäivään on itselleni hyvin tärkeä asia. Näen sen sekä
kansanterveydellisenä, oppilaiden koulupäivän aikaiseen jaksamiseen että
yleiseen hyvinvointiin liittyvänä haasteena.
Hesarin juttu löytyy täältä
Lisää liikkumista
kouluikäisille
Olen monen muun kanssa ollut jo vuosia huolissani sitä,
etteivät suomalaiset koululaiset liiku riittävästi. Oma perspektiivini on
lähinnä yläkouluikäisistä, joista suuri osa ei harrasta lihaskuntoa tai
kestävyyttä kehittävää liikuntaa viikkotasolla riittävästi. Koulu, alueen
seurat, koti… Kaikki me voimme tehdä osamme näissä talkoissa. Urheiluseurat
tarjoavat onneksi nykyään paljon myös ns. matalan kynnyksen liikuntatoimintaa,
jonka ansiosta nuoret saadaan liikuntaharrastusten pariin. Hyvä esimerkki
tällaisesta matalan kynnyksen liikuntatoiminta järjestävästä seurasta on
Koivukylän Palloseura KoiPS.
Olen usein pohtinut sitä, mitä me yläkoulussa voisimme
tehdä?
Meillä yläkouluissa on vielä melkoisesti tehtävää
liikunnallisen koulupäivän luomisessa:
- avataan koulun liikuntatilat oppilaille aamuisin ennen
koulun alkua
- jokaisella välitunnilla on mahdollisuus hyödyntää
liikuntatiloja
- välitunneilla on oppilaiden/opettajien ohjaamaa
liikuntatoimintaa
- välitunneilla on tarjolla liikunta- ja muuta
kerhotoimintaa
- koulupäivän jälkeen oppilaat jatkavat koulupäiväänsä
koulun liikuntakerhoissa
jne. jne.
Edellä kuvattu kuulostaa helpolta, mutta käytännön
toteutus on hankalaa. Uskokaa pois. On yritetty.
Entäpä nuo tämän
kirjoitukseni innoittajana toimineen Hesarin artikkelin mainitsemat oppituntien
aikaiset liikuntatuokiot?
Yläkoulun oppilaalta vaaditaan läsnäoloa ja opiskelua
oppitunneilla 30h/vko (=1350 minuuttia viikossa). Tuo kokonaisaika on toki jaettu
pienempiin kokonaisuuksiin. Esim. meillä Havukosken koulussa oppilailla on
pääsäätöisesti 90 min mittaisia opetustuokioita, joskus 45 min. Miettikääpä kuinka
moni teistä aikuisista jaksaisi keskittyä itsellenne uusiin, osin vaikeisiinkin
ja suurta keskittymistä vaativiin asioihin yhtäjaksoisesti ilman taukoja tuon
vaadittavan 90 min ajan? En minä ainakaan. Alkaisi varmasti jo ajatus ja
tekeminen harhailla.
Toki tuossa edellä mainitussa kokonaistuntimäärässä olivat
mukana myös toiminnallisemmat aineet kuten liikunta, käsityö, kotitalous
jne. Kahdeksannella ja yhdeksännellä
luokalla näitä taito- ja taideaineita ei kuitenkaan ole enää niin paljon kuin
aiemmilla luokilla, sillä akateemisempien oppiaineiden tuntimäärät nousevat
hallitsevammaksi.
Vaadimmeko oppilailta jotain sellaista,
johon emme itsekään kykenisi?
Liikuntatauko katkaisee mukavasti pitkän opiskelutuokion.
Onko se oikeasti keneltäkään pois, jos välillä piipahdamme ulkona
jaloittelemassa, vedämme muutaman leuan rekillä, päästämme oppilaat hetkeksi
pelaamaan pingistä, pelaamme nopean 5 min. futismatsin tms.? Osa opettajista jo
toteuttaakin onneksi tätä.
LeaDo
Moni saattaa sanoa, että olenhan minäkin tuota samaa
ajattelut. Siis sitä oppilaiden liikuttamista. Mutta niinpä juuri – mikset
toteuttanut? Olen todella onnellinen siitä, että opetusalalta on viimeisen vuoden-parin
aikaan nousut esille useampiakin merkittäviä innovaatioita. Toivottavasti
osaamme tulevina vuosina nostaa esille vielä nykyistäkin radikaalimpia ideoita
suomalaisen koulujärjestelmän uudistamiseksi. Muutama idea on omassakin
taskussa muhimassa…
Ei todellakaan pidä ajatella, että nykyinen riittää. Tehdään tulevaisuus paremmaksi!
Kiitos Lea Törnberg! Tätä lisää.
tiistai 29. elokuuta 2017
Havukosken koulun rehtorin kuukausikirje elokuu 2017
HAVUKOSKEN
KOULU
Rehtorin kuukausikirje elokuu 2017
#havis30vuotta
Harvoin olen lähtenyt yhtä hyvillä mielin ja suu leveässä
hymyssä työpaikalta kotiin, kuin lauantaina työpäivän jälkeen.
Lauantai 27.8. oli kodin- ja koulun yhteistyöpäivä
kaikissa Vantaan peruskouluissa. Teemana Vantaalla oli n. 100 päivää #Suomi100 juhlapäivään. Erinomainen syy
juhlia. Tämä on teema, joka myös Haviksella näkyy kuluvan lukuvuoden aikana.
Otimme kuitenkin (Havislaiseen tapaan) vapauden poiketa
annetusta aiheesta, ja keskityimme pääosin #havis30vuotta
juhlintaan. Havukosken koulu nimittäin vietti lauantaina 30-vuotisjuhliaan.
Synttärit vietettiin työpäivän merkeissä. Oppilaille, huoltajille ja muille
vieraille oli tarjolla erilaisia toinen toistaan kiehtovampia pajoja. Pajoina
oli tarjolla
- Heliumpallopaja
- Havis räppää –biisipaja
- Havukoskikävely
- Lapiot heilumaan arkeologipaja
- Tekstiiligraffiti–paja
- Pihamaalaus–paja
- Unelmien koulupiha –paja
- Havukosken koulun aikalaatikko–paja
Auditoriossa järjestetyssä kaikille yhteisessä osuudessa
oppilaat haastattelivat Havukosken koulun ensimmäistä rehtoria Airi Kansasta ja
kouluisäntä Merja Kimpimäkeä. Auditoriotilaisuuden huipensi Haviksen jo
eläkepäiviä viettämään siirtyneen äidinkielen opettajan Teija Sonkkilan laatiman
koulun historiikin julkistaminen. Havukosken koulun 30-vuotishistoriikin löydät
linkistä https://havukoskenkoulu.wordpress.com/info/historia/
Kuvia juhlista löydät Twitteristä ja Instagramista #havis30vuotta
Seuraamalla Twitteriä ja Instagramia pysyt muutoinkin
perillä koulun arjen tapahtumista!
Twitter
@haviksenkoulu
#havis30vuotta
Jos et ole mukana Instagramissa, voit selata kuvia https://twitter.com/haviksenkoulu
Instagram
@havukoskenkoulu
#havis30vuotta
Jos et ole mukana Instagramissa, voit selata kuvia https://www.instagram.com/havukoskenkoulu/
Kiitos kaikille #havis30vuotta
juhlien onnistumisen eteen työtä tehneille. En lähde erikseen kiittämään
ketään, sillä tämä oli koko kouluyhteisön ponnistus. Suuri kiitos kaikille!
Havis medioissa
Havukosken koulu on ollut esillä viimeisen viikon aikana
useissa tiedotusvälineissä:
Havukosken koulu on Koivukylän
lähisanomien kummikoulu. Kirjoittelemme jokaiseen numeroon jotain
ajankohtaista koulun arjesta. Uudessa numerossa on juttu koulun lukuvuoden
alkamisesta.
Hesari
kirjoitti viime viikolla jutun kouluisännästämme Merja Kimpimäestä.
Oikein menestyksekästä alkanutta lukuvuotta toivottaen,
Arto Martikainen
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)