#enkiusaa
Kiusaamisella on koulussa ja muualla yhteiskunnassa valitettavan monia muotoja. Sosiaalisen median myötä kiusaaminen on myös tullut monilta osin helpommaksi kuin aiemmin, ja kiusaajat ovat voineet toimia aiempaa kasvottomammin. Lisäksi vallalla tuntuu olevan käsittämättömän vääristynyt ilmapiiri, jonka mukaan olisi salittua laukoa sananvapauten vedoten sellaisia typeryyksiä, joita kukaan ei kehtaisi tai uskaltaisi sanoa toiselle ihmiselle kasvotusten.
Itselläni on nyt menossa 22. vuosi kokopäiväistä työtä lasten ja nuorten parissa eri tehtävissä. Koko työurani ajan olen toistuvasti törmännyt erilaisiin kiusaamistilanteiiin. Yleensä kiusaajina ja kiusaamisen kohteina ovat olleet oppilaat, mutta kyllä vanhemmilla ja kollegoillanikin on valitettavasti ollut rooli osapuolena monessa tapauksessa. Kiusaamisen muodot ja raakuus ovat vaihdelleet ja muuttuneetkin matkan varrella. Selväksi on kuitenkin tullut, että ihmiset ovat mitä kekseliäimpiä siinä, mitä tulee uusien kiusaamismuotojen kehittelyyn. Tämäkin energia kun saataisiin kanavoitua johonkin yhteistä hyvää palvelevaan! Yhteistä kaikille kohtaamilleni kiusaamistapauksille on ollut se, että ne ovat varmasti jättäneet jonkinlaisen jäljen osapuoliin. Kiusaajien kokemuksista en osaa sanoa, mutta kiusattuun kiusaaminen jättää aina jonkin arven.
En enää tällä työkokemuksella jaksa uskoa siihen, että kiusaamista saataisiin koskaan kokonaan kitkettyä koulusta tai yhteiskunnasta. Aina tule löytymään niitä, jotka saavat jonkinlaista epämääräistä tyydytystä ja voimantunnetta toisten kiusaamisesta ja heikompien alistamisesta. Meillä lasten ja nuorten kanssa työskentelevillä on tässä kuitenkin rooli paljon vartijana: Meidän täytyy riittävän selvästi osoittaa omilla toimillamme vastustavamme kiusaamista.
Meille kaikille koulussa työtä tekeville haluan toivottaa voimia kiusaamisen vastaiseen työhön. Kiusaamistapausten selvittely on yleensä aikaa ja hermoja kuluttavaa. Oma kokemukseni on lisäksi se, että kiusaamistapaus tunnutaan tuotavan eteeni aina silloin, kun olisi niin monta muutakin tärkeää ja kiireellistä asiaa hoidettavana. Mutta käsi sydämelle: Mikä asia on oikeasti tärkeämpi kuin lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtiminen?
Teen nyt itse kouluvuoden alussa lupauksen:
Kun tietooni tulee jokin kiusaamistapaus, lupaan välittömästi paneutua siihen koko tarmollani. Sivistysvirasto ja Opetushallitus ym. tahot odottakoon raporttejaan ja pyytämiään tilastotietoja vielä yhden päivän lisää. OPS2016 ehtii myös odottaa. Niihin paneudun sitten huomenna eli "first things first!".
Turvallista lukuvuoden alkua kaikille.
Arto Martikainen
rehtori
Havukosken koulu
#enkiusaa
#koulu
#puutunkiusaamiseen
@Haviksenkoulu
lauantai 20. elokuuta 2016
maanantai 15. elokuuta 2016
Havukosken koulun rehtorin kuukausikirje elokuu 2016
https://issuu.com/artomartikainen/docs/rehtorin_kuukausikirje_elokuu_2016_a7ff5d4e025fe9
lauantai 4. kesäkuuta 2016
Rehtorin puhe Havukosken koulun kevätjuhlassa 4.6.2016
Havukosken
koulun kevätjuhla 2016
Rehtorin
kevätjuhlapuhe 4.6.2016
Hyvät
peruskoulun päättävät yhdeksäsluokkalaiset ja muut havukoskelaiset.
Kiitos
oppilaille Lisette Tiksille ja Monika Rautiolle puheestanne.
Tämänpäiväinen
puhe, musiikkiesitykset ja eiliset Sportskiaiset vahvistivat näkemystäni ja
iloani siitä, että meiltä Havukosken koulusta lähtee vuosittain maailmalle
ikäisekseen kypsiä ja esiintymiskykyisiä nuoria.
Kevät on
aina kiireistä aikaa. Meillä jokaisella on varmasti ollut viimeisen kuukauden
aikana jos joitain deadlineja, joita olemme pyrkineet parhaamme mukaan
noudattamaan. Yhtäaikaisesti päälle pakkautuvat työt ja aikataulujen tiukkuus
ovat koetelleet hermojamme. Nyt kun kaikki tuo viimeisten viikkojen uurastus on
takanapäin ja työt tehty valmiiksi, on lupa hengähtää. 190 koulupäivän uurastus
on nyt tehty teidän kaikkien osalta.
Miten
vuosi meni – noin niin kuin omasta mielestä?
Tämän
kysymyksen asetin itselleni muutama päivä sitten. Totesin, että vähän liikaa on
ollut säätämistä siellä täällä, mutta pääasiassa lukuvuosi on ollut hieno.
Tässä työssä on etuoikeus päästä seuraamaan satojen nuorten kasvutarinaa
lapsuudesta kohti aikuisuutta. Matkalle mahtuu monenlaisia haasteita, mutta
onneksi niistä lähes kaikki kyetään voittamaan – tavalla tai toisella.
Asiallisten ja luovien nuorten ja motivoituneen ja ammattitaitoisen
henkilökunnan kanssa on ilo työskennellä.
Koulussa
on taas lukuvuoden aikana tapahtunut monenlaista. Arkeen mahtuu hienoja hetkiä
ja upeita onnistumisia. Vastaavasti joka lukuvuodesta jää myös jotain
parannettavaa seuraaville vuosille. Koskapa tämä maailma nyt ihan valmiiksi
tulisikaan.
Yhtenä
nostona päättyvästä vuodesta haluan ottaa esille kuluvana lukuvuonna
ensimmäistä kertaa laajemmin tarjolla olleen mahdollisuuden suorittaa lukion
kursseja yläkoulun opintojen lomassa. Tätä mahdollisuutta käytettiin
matematiikan, englannin ja espanjan kurssien osalta. Opiskelumenestyskin oli
hyvää. Toivottavasti tätä mahdollisuutta opiskella lukiokursseja jo ennen
varsinaista lukioon siirtymistä hyödynnetään jatkossa vielä nykyistä laajemmin.
Toisena
nostona kannattaa mainita oppilaiden osallistaminen. Oppilaiden
osallistamisella ja osallisuudella tarkoitan tässä sitä, että oppilaat eivät
ole vain passiivisia aikuisten päätösten ja ideoiden perässä kulkijoita, vaan
he pääsevät itse entistä enemmän vaikuttamaan erilaisiin koulun asioihin.
Oppilaskunta- ja tukioppilastyö ovat jo pitkään olleet koulullamme hyvällä
mallilla. Me Havukosken koulussa haluamme ihan aidosti ottaa oppilaat mukaan
koulun toiminnan suunnitteluun ja organisointiin. Oppilaat pääsevät nykyisin
vaikuttamaan mm. kouluympäristön viihtyisyyden, organisoimaan erilaisia
teemapäiviä ja välituntitapahtumia (kuten liikuntaolympialaiset toukokuussa),
olemaan mukana kurssien suunnittelussa, osallistumaan oppilasjäseninä
opettajien työhaastattelutilanteissa jne.
Itse olen
kokenut oppilaiden mukaantulon erilaisiin suunnittelu- ja päätöksentekoasioihin
yksinomaan hyvänä. Kertaakaan en ole joutunut pettymään oppilaiden panokseen.
Tästä on hyvä edelleen jatkaa oppilaiden osallistamisen tiellä.
Tulevaisuuteen
on aina kiva kurkata. Vuosi 2017 tulee olemaan merkkivuosi kahdellakin tapaa:
- vuosi
2017 on suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuosi, mikä tulee näkymään koulussa
monin tavoin tarjoten mukavia ja toivottavasti mieleenpainuvia elämyksiä.
- vuosi
2017 on samalla myös Havukosken koulun 30-vuotisjuhlavuosi. Ensimmäiset
oppilaat aloittivat Haviksella syksyllä 1997. Myös tähän juhlavuoteen liittyy
erilaista toimintaa. Koulun historiikin kirjoittaminenkin on edennyt sellaista
vauhtia, että nyt jo uskallan luvata sen valmistuvan syksyn aikana.
Hyvä
yhdeksäsluokkalainen
On ollut
etuoikeus saada kulkea kanssasi tämä matka. on ollut hienoa seurata kasvuasi
pienestä kuudesluokkalaisesta aikuisuuden porteille kolkuttelevaksi
ysiluokkalaiseksi.
Aloitit
peruskoulun elokuussa 2007, ja olet nyt ehtinyt käydä koulua 9 vuotta. Pitkä
aika, 342 viikkoa - koulupäivinä se tekee 1710 päivää - oppitunteina 10 260
tuntia.
Tänään
päättyvä peruskoulutaival on siis ollut melkoinen matka. Kaikkine nousuine ja
laskuineen. Varmaankin suurin tai ainakin pitkäkestoisin tähänastisen elämäsi
saavutuksista. Arvosta itseäsi peruskoulun loppuun suorittamisesta.
Sinulla
on nyt tietoa monilta aloilta ja yleissivistyksesi on maailmanlaajuisesti
vertailtunakin hyvä. Toivon, että osaat arvostaa saamaasi peruskoulutusta.
Suomalaisen koulutusjärjestelmän kanssa edes lähimainkaan kilpailukykyisiä
järjestelmiä ei nimittäin ole montaa koko maailmassa. Globaalisti ajatellen
olet tällä hetkellä melkoinen osaaja!
Katso
rohkeasti ja luottavaisesti eteenpäin. Maailma voi ajoittain olla kova paikka
elää ja olla, mutta kyllä siellä aina sinulle tilaa on.
Minulle
on joskus sanottu, etten osaa kuunnella muiden antamia ohjeita. Tästä
huolimatta - tai kenties juuri tästä syystä haluan ehdottomasti sisällyttää
rehtorin kevätjuhlapuheeseen siihen käsittääkseni pakollisesti sisältyvän osan,
eli sen muistamisen arvoisen ”ohjeen”, joka on lainaus yhdestä itseäni eniten
puhuttelevista pienen ihmisen koulupolkuun liittyvistä lauseista:
"Menestys
syntyy vain työtä tekemällä niinä pitkinä, pitkinä vuosina, kun usein väsyttää
ja suututtaa, kun murrosikä ravistelee eikä aikuisista auktoriteeteista tunnu
olevan mihinkään. Työ alkaa sinä samana koulupäivänä, kun pieni koululainen
tulee reppu selässä ensimmäistä kertaa koulun pihalle. Työ jatkuu ihmiselämän
loppuun saakka."
Arvosta
itseäsi, satsaa koulutukseesi.
Onnittelen
teitä ysiluokkalaiset ja toivotan hyvää tutkimusmatkaa oman elämänne
tulevaisuuteen.
Lopuksi
kiitos kaikille teille, jotka olette osaltanne olleet vaikuttamassa tämän
menestyksekkään lukuvuoden läpiviemiseen. Kiitos oppilaille, kodeille,
henkilökunnalle ja yhteistyökumppaneille.
Niin.
Hyvät oppilaat ja muut läsnäolijat. Kesä ja loma ovat
edessä, olette ansainneet sen. Nauttikaa kesästä ja huolehtikaa läheisistänne.
Kiitos ja oikein rentouttavaa kesää kaikille!
keskiviikko 25. toukokuuta 2016
Havukosken koulun korjaustyöt kesällä 2016
Havukosken koululla on kesällä 2014 ja 2015 tehty rakennuksen
olosuhteita parantavia toimenpiteitä. Kesällä 2016 vastaavat toimenpiteet
suoritetaan vielä niissä tiloissa, joita ei aiemmin ole korjattu. Pääosin tilat
sijaitsevat koulun yläkerroksessa.
Suomen Sisäilmakeskus Oy on konsulttina selvittänyt
tarvittavia toimenpiteitä ja on mukana myös korjaustöiden aikana tekemässä
laadunvarmistustoimenpiteitä. Työt tulee suorittamaan NCC Rakennus Oy, joka on
tehnyt myös edellisten kesien korjaukset.
Työt alkavat koulutyön loputtua ja niiden arvioidaan
valmistuvan heinäkuun aikana. Korjaukset sovitetaan yhteen kesäaikana
suoritettavan rakennuksen perussiivouksen kanssa.
Lisäksi kesän aikana kunnostetaan koulun ilmanvaihtokonetta
rakennuksen huollosta vastaavien toimesta.
Koulun hallintotilat ja liikuntasali ovat kesän aikana käytössä
normaalisti. Koulussa asiointi tapahtuu kesällä Tarhakujan sisäänkäynnin
kautta. Tulevien seitsemäsluokkalaisten terveystarkastukset pidetään kouluterveydenhoitajan
vastaanottohuoneessa.
Lisätietoja:
Rehtori Arto Martikainen, p. 050 3146307, arto.martikainen@vantaa.fi
Vantaan kaupungin tilakeskus, rakennuttajapäällikkö Juha
Vuorenmaa, juha.vuorenmaa@vantaa.fi
perjantai 20. toukokuuta 2016
Haittaaks jos ei tuu hiki?
Haittaaks jos
ei tuu hiki?
Suomalaisten koululaisten liikkumattomuudesta on puhuttu viimeisen
parin vuoden ajan paljon. Rehtorin pallilta katsottuna voin täysin
allekirjoittaa tämän huolen. Ehkä tekisin asiaan kuitenkin sellaisen
merkittävän tarkennuksen, että osa liikkuu todella paljon, mutta osa ei juuri
lainkaan. Määrällisesti paljon liikkuvillakin liikunta saattaa olla
valitettavan yksipuolista. Selvää polarisaatiota on tapahtunut siis tässä(kin)
asiassa. Liikkumattomuuteen on onneksi herätty eri tahoilla.
Havukosken koulu oli kuluvana keväänä mukana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2016 (LIITU) -tutkimuksessa. Tutkimuksesta vastaavat Jyväskylän yliopiston Terveyden edistämisen tutkimuskeskus. Tutkimuksen tarkoituksena on koota tietoa suomalaisten lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymisestä sekä liikuntaan liittyvistä asenteista, arvoista ja kokemuksista. Kaksi koulumme luokkaa vastasi kyselyyn ja noin puolella näiden luokkien oppilaista oli viikon ajan vyöllään liikemittari, joka rekisteröi lahjomattoman tarkasti nuoren liikkumisen. Odotamme mielenkiinnolla tutkimuksen valmistumista.
Havukosken koulu oli kuluvana keväänä mukana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2016 (LIITU) -tutkimuksessa. Tutkimuksesta vastaavat Jyväskylän yliopiston Terveyden edistämisen tutkimuskeskus. Tutkimuksen tarkoituksena on koota tietoa suomalaisten lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymisestä sekä liikuntaan liittyvistä asenteista, arvoista ja kokemuksista. Kaksi koulumme luokkaa vastasi kyselyyn ja noin puolella näiden luokkien oppilaista oli viikon ajan vyöllään liikemittari, joka rekisteröi lahjomattoman tarkasti nuoren liikkumisen. Odotamme mielenkiinnolla tutkimuksen valmistumista.
Koulu on merkittävä osa nuorten arkea ja elämää. Koululla on siksi
suuri rooli nuorten liikuttajana, ja me Havukosken koulussa haluamme tietenkin kantaa
kortemme kekoon. Olen koonnut tähän joitain Havukosken koulussa päättyvänä
lukuvuonna toteutettuja nuorten liikkumista edistäneitä asioita.
Koulun
liikuntatunnit
Kaikilla koulumme oppilailla on liikuntaa läpi vuoden, jokaisessa neljässä jaksossa.
Liikuntatunteja on aiemmassa opetussuunnitelmassa (OPS2004) ollut 2 h viikossa
kaikilla luokkatasoilla. Elokuussa
käyttöön otettavassa uudessa opetussuunnitelmassa (OPS2016) liikuntatunteja
tulee olemaan kuudennella luokalla 3 h viikossa ja portaittain vuosien
2017-2019 aikana käyttöön otettavassa yläkoulun uudessa tuntijaossa liikuntaa
opiskellaan 7. lk 3 h, 8. lk 2 h ja 9. lk 2 h viikossa. Näiden kaikille
yhteisten liikuntatuntien lisäksi oppilaalla on mahdollisuus valita liikuntaa
valinnaiskursseina. Liikunnan valinnaiskurssit ovatkin olleet vuodesta toiseen
suosituimpien joukossa.
Koululaiskilpailut
Vantaalla ollaan vielä siitä onnellisessa tilanteessa, että
koululaiskisoja järjestetään. Monelle koululaiselle
nämä kilpailut ovat mieleenpainuvimpia muistoja koko kouluajasta.
Havukosken koulun oppilaita on kuluvana lukuvuonna osallistunut
seuraaviin kilpailuihin:
Pesäpallo (sekajoukkue)
Jalkapallo (tytöt ja pojat)
Koripallo (tytöt ja pojat
Hiihtokilpailut
Maastojuoksukilpailut
Taisto-liikuntakampanja ja Taisto-kisa
Liikkuva
koulu
Havukosken koulu on mukana Liikkuva koulu –verkostossa. Oppilaskunnan
Liikkuva koulu –työryhmä on suunnitellut ja organisoinut erilaisia liikkumista
edistäviä tapahtumia. Pitkälti oppilaskunnan aloitteesta koululle on saatu
hankittua koristelineitä piha-alueelle, lisämaaleja jalkapallon pelaamiseen,
kuntosalia on varustettu ja ala-aulaan rakennettu pingiksen pelaamiseen
soveltuva tila. Liikuntatuntien lisäksi edellä mainitut liikuntamahdollisuudet
ovat oppilaiden käytössä myös välituntien aikana.
Mun liike:
liike lisääntyy, passiivisuus vähenee
Havukosken koulun oppilaskunnan Liikkuva koulu –työryhmä organisoi
osana Munliike –kampanjaa olympialaiset. Lisäksi Liikkuva koulu –työryhmä
organisoi välituntiliikuntavälineiden lainauspisteen. Oppilaskunta vastaa
liikuntavälinelainaamon ylläpidosta.
Kerhotoiminta
Koululla on toiminut Wau ry:n pitämänä liikuntakerhotoimintaa
kaksi kertaa viikossa. Välituntikerhossa on parhaimmillaan ollut yhtäaikaisesti
mukana jopa 60 oppilasta.
Urhea
Kaikki Vantaan suomenkieliset koulut, joissa on
vuosiluokat 7.-9. ovat Urhea-kouluja 1.8.2016 alkaen. Urhea-koulutoiminnan perusajatuksena on tukea
urheiluseuroissa tavoitteellisesti urheilevien lasten ja nuorten
koulunkäynnin ja urheiluharrastuksen yhteensovittamista. Toiminta on
Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian (Urhea) koordinoimaa.
Urhea-oppilaille tarjotaan lukujärjestyksessä mahdollisuus
osallistua seurojen järjestämiin tiistain aamuharjoituksiin,
iltapäiväharjoitukseen keskiviikkoisin klo 14.30-16 välisenä aikana ja
osallistumiseen koulun liikunnanopettajan vetämälle Urhea-kurssilla.
Niin ja se alussa esitetty kysymys: Haittaaks jos ei tuu hiki? Haittaa, todellakin haittaa! Toivottavasti kevyt hiki tai ainakin
hengästys saadaan aikaan useaan kertaan viikon aikana.
keskiviikko 18. toukokuuta 2016
Koulutulokkaiden vanhempainilta toukokuussa 2016
Havukosken koulun koulutulokkaiden vanhempainilta toukokuussa 2016
Linki illan materiaaliin (ei sisällä seiskaluokkien luokkajakoja)
Linki illan materiaaliin (ei sisällä seiskaluokkien luokkajakoja)
perjantai 15. tammikuuta 2016
REKRYTOINTI TEHOSTUU HAVUKOSKEN KOULUSSA
Havukosken koulussa työskentelee tällä hetkellä n. 40 rautaista
opetusalan ammattilaista.
Koulun henkilökunnan rekrytointi on eräs tärkeimmistä
koulun rehtorin käsissä olevista johtamisen työkaluista. Osaava, motivoitunut
ja sitoutunut henkilöstö luo erinomaisen, turvallisen ja innovatiivisen koulun.
Rekrytointiin ei siksi voi suhtautua yliolkaisesti.
Me Havukosken koulussa haluamme tehdä tämänkin asian erinomaisesti, ja siksi voinkin ylpeänä kertoa, että Havukosken koulun rekrytointi viedään nyt aivan uudelle tasolle. Tulemme kevään 2016 rekrytoinneissa hyödyntämään
kahta aiemmin täysin käyttämätömäksi jäänyttä voimavaraa:
1. oppilaiden ja
2. videohaastattelun suomat mahdollisuudet
Recruitby.net
Havukosken koulun kaikissa avoinna olevissa opettajan
tehtävissä tullaan keväällä 2016 käyttämään ensimmäisen vaiheen haastatteluissa Recruitby.net –videohaastattelutyökalua.
Nauhoitettu videohaastattelu rakentuu siten, että haastatteluun kutsutuille
hakijoille lähetetään sähköpostiin kutsukirje, joka pitää sisällään linkin
haastatteluvideoon. Video pitää sisällään muutamia erillisiä videoklippejä,
joihin odotetaan lyhyitä ja tiiviitä vastauksia. Kysymyksiä esittävät koulun rehtorit,
aineryhmäkollegat ja koulun oppilaat. Vastaukset voi nauhoittaa millä tahansa
tietokoneella/tabletilla/kännykällä, josta löytyy kamera ja mikrofoni. Käytännössä
siis lähes 100% hakijoista löytyy jokin
videohaastatteluun soveltuva laite. Mikäli sopivaa laitetta ei ole, sovimme vastaamistavasta
hakijan kanssa tapauskohtaisesti erikseen.
Videohaastattelu tuo rekrytointiimme aivan uudenlaista
tehoa:
- Haastateltavien kokonaismäärä kasvaa, jolloin hakijoiden joukosta saadaan todennäköisempien seulottua ”täydelliset osumat”.
- Henkilökohtaiseen haastatteluun kutsuttuihin hakijoihin
on jo ehditty tutustua tarkemmin hakemuksen, CV:n, suosittelijoiden ja
videohaastattelun avulla.
- Videohaastatteluvastaukset voidaan helposti läpikäydä tiimin
kanssa (johtoryhmä, aineryhmä jne.).
- Pelkän CV:n pohjalta on vaikea tehdä päätöksiä. Videon
avulla hakija on jo ikään kuin tavattu kertaalleen ennen haastattelua.
- Hakijat ovat aiempaa tasa-arvoisemmassa asemassa nykyisen
asuinpaikkansa suhteen.
Oppilaiden mukaan
ottaminen
Oppilaita vartenhan me koulussa olemme, eikö vaan?
Havukosken koulussa on haluttu lisätä oppilaiden
osallisuutta eri tasoilla. Rekrytoinnissa he ovat tähän saakka kuitenkin olleet
kokonaan hyödyntämätön voimavara. Miksi? Tähän on varmasti monia syitä, ja yksi
niistä on ennakkoluulot. Eiväthän lapset kai nyt sentään voi valita
opettajaansa – joku roti sentään pitää olla! Itse luonnehtisin oppilaitamme ennemminkin
nuoriksi sen sijaan, että puhuisin lapsista. Havukosken koulun oppilaat ovat iältään
12-16 vuotiaita, ja heillä on kokemukseni mukaan jo varsin tarkkoja ja
perusteltuja näkemyksiä siitä, millainen opettajan tulisi olla. Älkää pelätkö –
eivät ne oppilaat todellakaan halua sitä lepsua tai kaikenlaisen käytöksen
sallivaa aikuista opettajakseen. Oppilailla
on nimittäin yllättävän kovat vaatimukset opettajiensa suhteen. Kysykääpä vaikka omilta teineiltänne:-) Yllätytte varmasti.
Näkemyksemme mukaan oppilaat tuovat aivan uudenlaisen ja
raikkaan näkemyksen haastateltavien soveltuvuudesta peruskoulun opetustyöhön.
Lienee syytä mainita lopuksi, että oppilaat eivät tule
olemaan mukana äänioikeutettuina valitsijoina. Haluamme kuitenkin kuulla heidän
näkemystään.
Avoimet työpaikat Havukosken koulussa
Havukosken koulussa kulloinkin avoinna olevat tehtävät
löydät koulumme nettisivultamme https://havukoskenkoulu.wordpress.com/
Linkki (lisätty 23.8.2016) RecRuitby.net blogi rekrytoinnista otsikolla "Voiko oppilas osallistua opettajan rekrytointiin?"
Linkki (lisätty 23.8.2016) RecRuitby.net blogi rekrytoinnista otsikolla "Voiko oppilas osallistua opettajan rekrytointiin?"
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)