lauantai 20. elokuuta 2016

#enkiusaa

#enkiusaa

Kiusaamisella on koulussa ja muualla yhteiskunnassa valitettavan monia muotoja. Sosiaalisen median myötä kiusaaminen on myös tullut monilta osin helpommaksi kuin aiemmin, ja kiusaajat ovat voineet toimia aiempaa kasvottomammin. Lisäksi vallalla tuntuu olevan käsittämättömän vääristynyt ilmapiiri, jonka mukaan olisi salittua laukoa sananvapauten vedoten sellaisia typeryyksiä, joita kukaan ei kehtaisi tai uskaltaisi sanoa toiselle ihmiselle kasvotusten.

Itselläni on nyt menossa 22. vuosi kokopäiväistä työtä lasten ja nuorten parissa eri tehtävissä. Koko työurani ajan olen toistuvasti törmännyt erilaisiin kiusaamistilanteiiin. Yleensä kiusaajina ja kiusaamisen kohteina ovat olleet oppilaat, mutta kyllä vanhemmilla ja kollegoillanikin on valitettavasti ollut rooli osapuolena monessa tapauksessa. Kiusaamisen muodot ja raakuus ovat vaihdelleet ja muuttuneetkin matkan varrella. Selväksi on kuitenkin tullut, että ihmiset ovat mitä kekseliäimpiä siinä, mitä tulee uusien kiusaamismuotojen kehittelyyn. Tämäkin energia kun saataisiin kanavoitua johonkin yhteistä hyvää palvelevaan! Yhteistä kaikille kohtaamilleni kiusaamistapauksille on ollut se, että ne ovat varmasti jättäneet jonkinlaisen jäljen osapuoliin. Kiusaajien kokemuksista en osaa sanoa, mutta kiusattuun kiusaaminen jättää aina jonkin arven.

En enää tällä työkokemuksella jaksa uskoa siihen, että kiusaamista saataisiin koskaan kokonaan kitkettyä koulusta tai yhteiskunnasta. Aina tule löytymään niitä, jotka saavat jonkinlaista epämääräistä tyydytystä ja voimantunnetta toisten kiusaamisesta ja heikompien alistamisesta. Meillä lasten ja nuorten kanssa työskentelevillä on tässä kuitenkin rooli paljon vartijana: Meidän täytyy riittävän selvästi osoittaa omilla toimillamme vastustavamme kiusaamista.

Meille kaikille koulussa työtä tekeville haluan toivottaa voimia kiusaamisen vastaiseen työhön. Kiusaamistapausten selvittely on yleensä aikaa ja hermoja kuluttavaa. Oma kokemukseni on lisäksi se, että kiusaamistapaus tunnutaan tuotavan eteeni aina silloin, kun olisi niin monta muutakin tärkeää ja kiireellistä asiaa hoidettavana. Mutta käsi sydämelle: Mikä asia on oikeasti tärkeämpi kuin lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtiminen?

Teen nyt itse kouluvuoden alussa lupauksen:
Kun tietooni tulee jokin kiusaamistapaus, lupaan välittömästi paneutua siihen koko tarmollani. Sivistysvirasto ja Opetushallitus ym. tahot odottakoon raporttejaan ja pyytämiään tilastotietoja vielä yhden päivän lisää. OPS2016 ehtii myös odottaa. Niihin paneudun sitten huomenna eli "first things first!".

Turvallista lukuvuoden alkua kaikille.

Arto Martikainen
rehtori
Havukosken koulu


#enkiusaa
#koulu
#puutunkiusaamiseen
@Haviksenkoulu

lauantai 4. kesäkuuta 2016

Rehtorin puhe Havukosken koulun kevätjuhlassa 4.6.2016

Havukosken koulun kevätjuhla 2016
Rehtorin kevätjuhlapuhe 4.6.2016




Hyvät peruskoulun päättävät yhdeksäsluokkalaiset ja muut havukoskelaiset.

Kiitos oppilaille Lisette Tiksille ja Monika Rautiolle puheestanne.

Tämänpäiväinen puhe, musiikkiesitykset ja eiliset Sportskiaiset vahvistivat näkemystäni ja iloani siitä, että meiltä Havukosken koulusta lähtee vuosittain maailmalle ikäisekseen kypsiä ja esiintymiskykyisiä nuoria.

Kevät on aina kiireistä aikaa. Meillä jokaisella on varmasti ollut viimeisen kuukauden aikana jos joitain deadlineja, joita olemme pyrkineet parhaamme mukaan noudattamaan. Yhtäaikaisesti päälle pakkautuvat työt ja aikataulujen tiukkuus ovat koetelleet hermojamme. Nyt kun kaikki tuo viimeisten viikkojen uurastus on takanapäin ja työt tehty valmiiksi, on lupa hengähtää. 190 koulupäivän uurastus on nyt tehty teidän kaikkien osalta.


Miten vuosi meni – noin niin kuin omasta mielestä?
Tämän kysymyksen asetin itselleni muutama päivä sitten. Totesin, että vähän liikaa on ollut säätämistä siellä täällä, mutta pääasiassa lukuvuosi on ollut hieno. Tässä työssä on etuoikeus päästä seuraamaan satojen nuorten kasvutarinaa lapsuudesta kohti aikuisuutta. Matkalle mahtuu monenlaisia haasteita, mutta onneksi niistä lähes kaikki kyetään voittamaan – tavalla tai toisella. Asiallisten ja luovien nuorten ja motivoituneen ja ammattitaitoisen henkilökunnan kanssa on ilo työskennellä.

Koulussa on taas lukuvuoden aikana tapahtunut monenlaista. Arkeen mahtuu hienoja hetkiä ja upeita onnistumisia. Vastaavasti joka lukuvuodesta jää myös jotain parannettavaa seuraaville vuosille. Koskapa tämä maailma nyt ihan valmiiksi tulisikaan.

Yhtenä nostona päättyvästä vuodesta haluan ottaa esille kuluvana lukuvuonna ensimmäistä kertaa laajemmin tarjolla olleen mahdollisuuden suorittaa lukion kursseja yläkoulun opintojen lomassa. Tätä mahdollisuutta käytettiin matematiikan, englannin ja espanjan kurssien osalta. Opiskelumenestyskin oli hyvää. Toivottavasti tätä mahdollisuutta opiskella lukiokursseja jo ennen varsinaista lukioon siirtymistä hyödynnetään jatkossa vielä nykyistä laajemmin.

Toisena nostona kannattaa mainita oppilaiden osallistaminen. Oppilaiden osallistamisella ja osallisuudella tarkoitan tässä sitä, että oppilaat eivät ole vain passiivisia aikuisten päätösten ja ideoiden perässä kulkijoita, vaan he pääsevät itse entistä enemmän vaikuttamaan erilaisiin koulun asioihin. Oppilaskunta- ja tukioppilastyö ovat jo pitkään olleet koulullamme hyvällä mallilla. Me Havukosken koulussa haluamme ihan aidosti ottaa oppilaat mukaan koulun toiminnan suunnitteluun ja organisointiin. Oppilaat pääsevät nykyisin vaikuttamaan mm. kouluympäristön viihtyisyyden, organisoimaan erilaisia teemapäiviä ja välituntitapahtumia (kuten liikuntaolympialaiset toukokuussa), olemaan mukana kurssien suunnittelussa, osallistumaan oppilasjäseninä opettajien työhaastattelutilanteissa jne.

Itse olen kokenut oppilaiden mukaantulon erilaisiin suunnittelu- ja päätöksentekoasioihin yksinomaan hyvänä. Kertaakaan en ole joutunut pettymään oppilaiden panokseen. Tästä on hyvä edelleen jatkaa oppilaiden osallistamisen tiellä.


Tulevaisuuteen on aina kiva kurkata. Vuosi 2017 tulee olemaan merkkivuosi kahdellakin tapaa:
- vuosi 2017 on suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuosi, mikä tulee näkymään koulussa monin tavoin tarjoten mukavia ja toivottavasti mieleenpainuvia elämyksiä.
- vuosi 2017 on samalla myös Havukosken koulun 30-vuotisjuhlavuosi. Ensimmäiset oppilaat aloittivat Haviksella syksyllä 1997. Myös tähän juhlavuoteen liittyy erilaista toimintaa. Koulun historiikin kirjoittaminenkin on edennyt sellaista vauhtia, että nyt jo uskallan luvata sen valmistuvan syksyn aikana.


Hyvä yhdeksäsluokkalainen
On ollut etuoikeus saada kulkea kanssasi tämä matka. on ollut hienoa seurata kasvuasi pienestä kuudesluokkalaisesta aikuisuuden porteille kolkuttelevaksi ysiluokkalaiseksi.

Aloitit peruskoulun elokuussa 2007, ja olet nyt ehtinyt käydä koulua 9 vuotta. Pitkä aika, 342 viikkoa - koulupäivinä se tekee 1710 päivää - oppitunteina 10 260 tuntia.

Tänään päättyvä peruskoulutaival on siis ollut melkoinen matka. Kaikkine nousuine ja laskuineen. Varmaankin suurin tai ainakin pitkäkestoisin tähänastisen elämäsi saavutuksista. Arvosta itseäsi peruskoulun loppuun suorittamisesta. 

Sinulla on nyt tietoa monilta aloilta ja yleissivistyksesi on maailmanlaajuisesti vertailtunakin hyvä. Toivon, että osaat arvostaa saamaasi peruskoulutusta. Suomalaisen koulutusjärjestelmän kanssa edes lähimainkaan kilpailukykyisiä järjestelmiä ei nimittäin ole montaa koko maailmassa. Globaalisti ajatellen olet tällä hetkellä melkoinen osaaja!

Katso rohkeasti ja luottavaisesti eteenpäin. Maailma voi ajoittain olla kova paikka elää ja olla, mutta kyllä siellä aina sinulle tilaa on.

Minulle on joskus sanottu, etten osaa kuunnella muiden antamia ohjeita. Tästä huolimatta - tai kenties juuri tästä syystä haluan ehdottomasti sisällyttää rehtorin kevätjuhlapuheeseen siihen käsittääkseni pakollisesti sisältyvän osan, eli sen muistamisen arvoisen ”ohjeen”, joka on lainaus yhdestä itseäni eniten puhuttelevista pienen ihmisen koulupolkuun liittyvistä lauseista:

"Menestys syntyy vain työtä tekemällä niinä pitkinä, pitkinä vuosina, kun usein väsyttää ja suututtaa, kun murrosikä ravistelee eikä aikuisista auktoriteeteista tunnu olevan mihinkään. Työ alkaa sinä samana koulupäivänä, kun pieni koululainen tulee reppu selässä ensimmäistä kertaa koulun pihalle. Työ jatkuu ihmiselämän loppuun saakka."

Arvosta itseäsi, satsaa koulutukseesi.

Onnittelen teitä ysiluokkalaiset ja toivotan hyvää tutkimusmatkaa oman elämänne tulevaisuuteen.


Lopuksi kiitos kaikille teille, jotka olette osaltanne olleet vaikuttamassa tämän menestyksekkään lukuvuoden läpiviemiseen. Kiitos oppilaille, kodeille, henkilökunnalle ja yhteistyökumppaneille.


Niin.
Hyvät oppilaat ja muut läsnäolijat. Kesä ja loma ovat edessä, olette ansainneet sen. Nauttikaa kesästä ja huolehtikaa läheisistänne.

Kiitos ja oikein rentouttavaa kesää kaikille!





keskiviikko 25. toukokuuta 2016

Havukosken koulun korjaustyöt kesällä 2016

  
Havukosken koululla on kesällä 2014 ja 2015 tehty rakennuksen olosuhteita parantavia toimenpiteitä. Kesällä 2016 vastaavat toimenpiteet suoritetaan vielä niissä tiloissa, joita ei aiemmin ole korjattu. Pääosin tilat sijaitsevat koulun yläkerroksessa.

Suomen Sisäilmakeskus Oy on konsulttina selvittänyt tarvittavia toimenpiteitä ja on mukana myös korjaustöiden aikana tekemässä laadunvarmistustoimenpiteitä. Työt tulee suorittamaan NCC Rakennus Oy, joka on tehnyt myös edellisten kesien korjaukset.

Työt alkavat koulutyön loputtua ja niiden arvioidaan valmistuvan heinäkuun aikana. Korjaukset sovitetaan yhteen kesäaikana suoritettavan rakennuksen perussiivouksen kanssa.

Lisäksi kesän aikana kunnostetaan koulun ilmanvaihtokonetta rakennuksen huollosta vastaavien toimesta.

Koulun hallintotilat ja liikuntasali ovat kesän aikana käytössä normaalisti. Koulussa asiointi tapahtuu kesällä Tarhakujan sisäänkäynnin kautta. Tulevien seitsemäsluokkalaisten terveystarkastukset pidetään kouluterveydenhoitajan vastaanottohuoneessa.


Lisätietoja:
Rehtori Arto Martikainen, p. 050 3146307, arto.martikainen@vantaa.fi
Vantaan kaupungin tilakeskus, rakennuttajapäällikkö Juha Vuorenmaa, juha.vuorenmaa@vantaa.fi





perjantai 20. toukokuuta 2016

Haittaaks jos ei tuu hiki?

Haittaaks jos ei tuu hiki?

Suomalaisten koululaisten liikkumattomuudesta on puhuttu viimeisen parin vuoden ajan paljon. Rehtorin pallilta katsottuna voin täysin allekirjoittaa tämän huolen. Ehkä tekisin asiaan kuitenkin sellaisen merkittävän tarkennuksen, että osa liikkuu todella paljon, mutta osa ei juuri lainkaan. Määrällisesti paljon liikkuvillakin liikunta saattaa olla valitettavan yksipuolista. Selvää polarisaatiota on tapahtunut siis tässä(kin) asiassa. Liikkumattomuuteen on onneksi herätty eri tahoilla. 

Havukosken koulu oli kuluvana keväänä mukana opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2016 (LIITU) -tutkimuksessa. Tutkimuksesta vastaavat Jyväskylän yliopiston Terveyden edistämisen tutkimuskeskus. Tutkimuksen tarkoituksena on koota tietoa suomalaisten lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymisestä sekä liikuntaan liittyvistä asenteista, arvoista ja kokemuksista. Kaksi koulumme luokkaa vastasi kyselyyn ja noin puolella näiden luokkien oppilaista oli viikon ajan vyöllään liikemittari, joka rekisteröi lahjomattoman tarkasti nuoren liikkumisen. Odotamme mielenkiinnolla tutkimuksen valmistumista.

Koulu on merkittävä osa nuorten arkea ja elämää. Koululla on siksi suuri rooli nuorten liikuttajana, ja me Havukosken koulussa haluamme tietenkin kantaa kortemme kekoon. Olen koonnut tähän joitain Havukosken koulussa päättyvänä lukuvuonna toteutettuja nuorten liikkumista edistäneitä asioita.

Koulun liikuntatunnit
Kaikilla koulumme oppilailla on liikuntaa läpi vuoden, jokaisessa neljässä jaksossa. Liikuntatunteja on aiemmassa opetussuunnitelmassa (OPS2004) ollut 2 h viikossa kaikilla luokkatasoilla.  Elokuussa käyttöön otettavassa uudessa opetussuunnitelmassa (OPS2016) liikuntatunteja tulee olemaan kuudennella luokalla 3 h viikossa ja portaittain vuosien 2017-2019 aikana käyttöön otettavassa yläkoulun uudessa tuntijaossa liikuntaa opiskellaan 7. lk 3 h, 8. lk 2 h ja 9. lk 2 h viikossa. Näiden kaikille yhteisten liikuntatuntien lisäksi oppilaalla on mahdollisuus valita liikuntaa valinnaiskursseina. Liikunnan valinnaiskurssit ovatkin olleet vuodesta toiseen suosituimpien joukossa.

Koululaiskilpailut
Vantaalla ollaan vielä siitä onnellisessa tilanteessa, että koululaiskisoja järjestetään. Monelle koululaiselle nämä kilpailut ovat mieleenpainuvimpia muistoja koko kouluajasta.

Havukosken koulun oppilaita on kuluvana lukuvuonna osallistunut seuraaviin kilpailuihin:
Pesäpallo (sekajoukkue)
Jalkapallo (tytöt ja pojat)
Koripallo (tytöt ja pojat
Hiihtokilpailut
Maastojuoksukilpailut
Taisto-liikuntakampanja ja Taisto-kisa

Liikkuva koulu
Havukosken koulu on mukana Liikkuva koulu –verkostossa. Oppilaskunnan Liikkuva koulu –työryhmä on suunnitellut ja organisoinut erilaisia liikkumista edistäviä tapahtumia. Pitkälti oppilaskunnan aloitteesta koululle on saatu hankittua koristelineitä piha-alueelle, lisämaaleja jalkapallon pelaamiseen, kuntosalia on varustettu ja ala-aulaan rakennettu pingiksen pelaamiseen soveltuva tila. Liikuntatuntien lisäksi edellä mainitut liikuntamahdollisuudet ovat oppilaiden käytössä myös välituntien aikana.

Mun liike: liike lisääntyy, passiivisuus vähenee
Havukosken koulun oppilaskunnan Liikkuva koulu –työryhmä organisoi osana Munliike –kampanjaa olympialaiset. Lisäksi Liikkuva koulu –työryhmä organisoi välituntiliikuntavälineiden lainauspisteen. Oppilaskunta vastaa liikuntavälinelainaamon ylläpidosta.

Kerhotoiminta
Koululla on toiminut Wau ry:n pitämänä liikuntakerhotoimintaa kaksi kertaa viikossa. Välituntikerhossa on parhaimmillaan ollut yhtäaikaisesti mukana jopa 60 oppilasta.

Urhea
Kaikki Vantaan suomenkieliset koulut, joissa on vuosiluokat 7.-9. ovat Urhea-kouluja 1.8.2016 alkaen. Urhea-koulutoiminnan perusajatuksena on tukea urheiluseuroissa tavoitteellisesti urheilevien lasten ja nuorten koulunkäynnin ja urheiluharrastuksen yhteensovittamista. Toiminta on Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian (Urhea) koordinoimaa.
Urhea-oppilaille tarjotaan lukujärjestyksessä mahdollisuus osallistua seurojen järjestämiin tiistain aamuharjoituksiin, iltapäiväharjoitukseen keskiviikkoisin klo 14.30-16 välisenä aikana ja osallistumiseen koulun liikunnanopettajan vetämälle Urhea-kurssilla.


Niin ja se alussa esitetty kysymys: Haittaaks jos ei tuu hiki? Haittaa, todellakin haittaa! Toivottavasti kevyt hiki tai ainakin hengästys saadaan aikaan useaan kertaan viikon aikana.

keskiviikko 18. toukokuuta 2016

perjantai 15. tammikuuta 2016

REKRYTOINTI TEHOSTUU HAVUKOSKEN KOULUSSA

Havukosken koulussa työskentelee tällä hetkellä n. 40 rautaista opetusalan ammattilaista. 

Koulun henkilökunnan rekrytointi on eräs tärkeimmistä koulun rehtorin käsissä olevista johtamisen työkaluista. Osaava, motivoitunut ja sitoutunut henkilöstö luo erinomaisen, turvallisen ja innovatiivisen koulun. Rekrytointiin ei siksi voi suhtautua yliolkaisesti.

Me Havukosken koulussa haluamme tehdä tämänkin asian erinomaisesti, ja siksi voinkin ylpeänä kertoa, että Havukosken koulun rekrytointi viedään nyt aivan uudelle tasolle. Tulemme kevään 2016 rekrytoinneissa hyödyntämään kahta aiemmin täysin käyttämätömäksi jäänyttä voimavaraa:
1. oppilaiden ja
2. videohaastattelun suomat mahdollisuudet

Recruitby.net
Havukosken koulun kaikissa avoinna olevissa opettajan tehtävissä tullaan keväällä 2016 käyttämään ensimmäisen vaiheen haastatteluissa Recruitby.net –videohaastattelutyökalua.

Nauhoitettu videohaastattelu  rakentuu siten, että haastatteluun kutsutuille hakijoille lähetetään sähköpostiin kutsukirje, joka pitää sisällään linkin haastatteluvideoon. Video pitää sisällään muutamia erillisiä videoklippejä, joihin odotetaan lyhyitä ja tiiviitä vastauksia. Kysymyksiä esittävät koulun rehtorit, aineryhmäkollegat ja koulun oppilaat. Vastaukset voi nauhoittaa millä tahansa tietokoneella/tabletilla/kännykällä, josta löytyy kamera ja mikrofoni. Käytännössä siis lähes 100% hakijoista  löytyy jokin videohaastatteluun soveltuva laite. Mikäli sopivaa laitetta ei ole, sovimme vastaamistavasta hakijan kanssa  tapauskohtaisesti erikseen.

Videohaastattelu tuo rekrytointiimme aivan uudenlaista tehoa:
- Haastateltavien kokonaismäärä kasvaa, jolloin hakijoiden joukosta saadaan todennäköisempien seulottua ”täydelliset osumat”.
- Henkilökohtaiseen haastatteluun kutsuttuihin hakijoihin on jo ehditty tutustua tarkemmin hakemuksen, CV:n, suosittelijoiden ja videohaastattelun avulla.
- Videohaastatteluvastaukset voidaan helposti läpikäydä tiimin kanssa (johtoryhmä, aineryhmä jne.).
- Pelkän CV:n pohjalta on vaikea tehdä päätöksiä. Videon avulla hakija on jo ikään kuin tavattu kertaalleen ennen haastattelua.
- Hakijat ovat aiempaa tasa-arvoisemmassa asemassa nykyisen asuinpaikkansa suhteen.

Oppilaiden mukaan ottaminen
Oppilaita vartenhan me koulussa olemme, eikö vaan?

Havukosken koulussa on haluttu lisätä oppilaiden osallisuutta eri tasoilla. Rekrytoinnissa he ovat tähän saakka kuitenkin olleet kokonaan hyödyntämätön voimavara. Miksi? Tähän on varmasti monia syitä, ja yksi niistä on ennakkoluulot. Eiväthän lapset kai nyt sentään voi valita opettajaansa – joku roti sentään pitää olla! Itse luonnehtisin oppilaitamme ennemminkin nuoriksi sen sijaan, että puhuisin lapsista. Havukosken koulun oppilaat ovat iältään 12-16 vuotiaita, ja heillä on kokemukseni mukaan jo varsin tarkkoja ja perusteltuja näkemyksiä siitä, millainen opettajan tulisi olla. Älkää pelätkö – eivät ne oppilaat todellakaan halua sitä lepsua tai kaikenlaisen käytöksen sallivaa aikuista opettajakseen.  Oppilailla on nimittäin yllättävän kovat vaatimukset opettajiensa suhteen.  Kysykääpä vaikka omilta teineiltänne:-) Yllätytte varmasti.

Näkemyksemme mukaan oppilaat tuovat aivan uudenlaisen ja raikkaan näkemyksen haastateltavien soveltuvuudesta peruskoulun opetustyöhön.

Lienee syytä mainita lopuksi, että oppilaat eivät tule olemaan mukana äänioikeutettuina valitsijoina. Haluamme kuitenkin kuulla heidän näkemystään.

Avoimet työpaikat Havukosken koulussa 

Havukosken koulussa kulloinkin avoinna olevat tehtävät löydät koulumme nettisivultamme https://havukoskenkoulu.wordpress.com/ 


Linkki (lisätty 23.8.2016) RecRuitby.net blogi rekrytoinnista otsikolla "Voiko oppilas osallistua opettajan rekrytointiin?"