perjantai 16. kesäkuuta 2017

Kouluvuoden jännittävin päivä - yhteishaun tulokset tulivat

Kouluvuoden jännittävin päivä - yhteishaun tulokset tulivat

Tämä viikko oli taas yksi peruskouluvuoden tärkeimmistä viikoista. Eilen torstaina 15.6. nimittäin julkistettiin tämän vuoden yhteishaun tulokset. Yhteishaun tulosten julkistamispäivä on jännittävä päivä. Huomaan, että vyötärölle kertyvät vuodetkaan eivät poista sitä kivasti kihelmöivää jännitystä, joka kuplii aina ennen kuin kuulen opinto-ohjaajalta oman koulumme oppilaiden sijoittumisesta jatko-opintoihin.

Yhteishaun voi ajatella koko peruskoulun aikaisen puurtamisen palkintona. Joku iloitsee, joku joutuu pettymään. Joku pystyi loppupuristukseen ysiluokalla, joku toinen taas alisuoritti. Onnistumisissa on mukava myötäelää, epäonnistumiset tekevät itsellekin aina yhtä kipeää. Iloitsen tänäkin vuona siitä, että Havukosken koulun oppilaista valtaosa pääsi haluamiinsa kouluihin. Osalla natsasi ykkösvalinta, toisilla kakkosvaihtoehto.

Suomen peruskouluissa on ammattitaitoinen opinto-ohjaus. Omassa koulussanikin opinto-ohjaaja yhdessä luokanohjaajien, aineen- ja erityisopettajien kanssa on tehnyt hiki hatussa töitä oppilaiden vahvuuksien ja mielenkiinnon kohteiden selvittämiseksi. Joillain on jo seiskaluokalle tultaessa selvää, mihin he ”isona” ryhtyvät, suurella osalla taas ei ole minkäänlaista ajatusta tulevasta. Tukea tarvitsevia oppilaita on tuettu opinnoissa monin eri tavoin. Yleensä lopputulos on hyvä. Käytännössä peruskoulun päättötodistuksen saa 100% oppilaistamme.

Peruskoulun yläluokkien aikana opintoihin kuuluu TET-jaksoja (työelämään tutustuminen). Nämä lyhyet työhön tutustumiset yhdessä erilaisiin koulutus- ja ammattialoihin tutustumisten kanssa auttavat nuoria tekemään todennäköisesti siihenastisen elämänsä suurinta päätöstä, jatko-opiskelupaikan valintaa.

Kiitos kuuluu tietenkin opinto-ohjaajalle ja henkilökunnalle. Erityisesti kiitos kuuluu kuitenkin oppilaille itselleen, jotka ovat jaksaneet puurtaa oman tulevaisuutensa eteen. Kiitos myös vanhemmille. Osa oppialista tarvitsee vanhempiensa tuke. Onneksi sitä on yleensä saatavilla.


Lapset oppivat vanhemmiltaan arvoja, asenteita ja käyttäytymismalleja

Samalla kun voin iloita suurimman osan puolesta, tulee kuitenkin ajatuksiin myös se pieni joukko suomalaisia nuoria, jotka eivät pääse jatko-opintoihin. Huolestuttavaa on erityisesti se, että osalle peruskoulun päättävistä nuorista jatko-opiskelu tai sijoittuminen työelämään ja paikan löytäminen  yhteiskunnassa ei ole merkityksellistä. Vastaukseksi saattaa tulla ”aivan sama”. Tätä ei voi hyväksyä, sillä ilman minkäänlaista koulutusta ei ole juurikaan töitäkään tarjolla.

Tähän teemaan liittyen luin tällä viikolla erinomaisen artikkelin ”Vanhempien huono-osaisuus voi katkaista lapsen koulupolun”. Turun Yliopiston erikoistutkija, dosentti Johanna Kallio pohtii siinä monipuolisesti sitä, miksi jotkut eivät pääse opinnoissa eteenpäin seuraavalle portaalle. Hän nostaa keskiöön lapsuuden kasvuympäristön tulevaisuuden koulupolun viitoittajana.  




Kannattaa ehdottomasti lukea.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti